Sv: Egne klasser for de flinkeste?
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Jeg er fullstendig uenig når det gjelder de virkelige superflinke elevene. Jeg snakker ikke om de som hadde et passelig lyst hode men som måtte småjobbe seg til 5-ere på gymnaset altså. Jeg kjenner flere som er av den virkelig superflinke sorten og det som de opplevde hele barndommen er jo at de klart var mye smartere enn alle de andre barna rundt en, og at det faktisk fremmet forakt mer enn toleranse. Ikke er det sunt å vokse opp og tro at man alltid har rett heller.
Nei. De superflinke trenger andre superflinke barn som kan arrestere dem på det de sier og som kan korrigere dem og realitetsorientere dem litt.
Jeg er ikke uenig i at det kan være slik. Jeg skrev "men kanskje ikke sosialt sett" - altså mente jeg det ikke som at "slik er det". Det som er spørsmålet er om disse superflinke elevene som du beskriver skal være i egne klasser på skolen, og det synes ikke jeg. Det betyr ikke at det ikke går an å skape rom for å omgås folk som er like smart som en selv både faglig og sosialt, vil jeg tro?
Jeg synes ikke man skal trakte etter nedlatende og foraktfulle folk som mener at de alltid har rett, men jeg synes altså ikke at egne klasser er et svar på den type utfordringer. Jeg håper og tror at det er også andre ting som avgjør om folk blir foraktfulle, enn at man må omgås folk som er dummere enn en selv. Er man ekstremsmart slik du beskriver, så vil man uansett måtte håndtere det å omgås folk som er dummere enn seg selv veldig ofte. Jeg er ikke sikker på om man gjør det på en bedre og mer sjarmerende måte om man har levd i en "eliteboble".
Jeg forstår det du beskriver altså, og jeg er for tilrettelegging i større grad enn det jeg har inntrykk av gjøres per i dag for de som er supersmarte eller mer normalt flinke på skolen.