Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Egne klasser for de flinkeste?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-11, 17:39   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egne klasser for de flinkeste?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

- Jeg tenker at de faglig flinke sikkert kan ha god nytte av å være sammen med folk som også er faglig flinke faglig sett. Men kanskje ikke sosialt sett. Jeg tror ikke det nødvendigvis er et sjakktrekk i forhold til uvikling av toleranse og likeverd.

Jeg er fullstendig uenig når det gjelder de virkelige superflinke elevene. Jeg snakker ikke om de som hadde et passelig lyst hode men som måtte småjobbe seg til 5-ere på gymnaset altså. Jeg kjenner flere som er av den virkelig superflinke sorten og det som de opplevde hele barndommen er jo at de klart var mye smartere enn alle de andre barna rundt en, og at det faktisk fremmet forakt mer enn toleranse. Ikke er det sunt å vokse opp og tro at man alltid har rett heller.

Nei. De superflinke trenger andre superflinke barn som kan arrestere dem på det de sier og som kan korrigere dem og realitetsorientere dem litt.

Gammel 23-08-11, 17:55   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er fullstendig uenig når det gjelder de virkelige superflinke elevene. Jeg snakker ikke om de som hadde et passelig lyst hode men som måtte småjobbe seg til 5-ere på gymnaset altså. Jeg kjenner flere som er av den virkelig superflinke sorten og det som de opplevde hele barndommen er jo at de klart var mye smartere enn alle de andre barna rundt en, og at det faktisk fremmet forakt mer enn toleranse. Ikke er det sunt å vokse opp og tro at man alltid har rett heller.

Nei. De superflinke trenger andre superflinke barn som kan arrestere dem på det de sier og som kan korrigere dem og realitetsorientere dem litt.

Jeg er ikke uenig i at det kan være slik. Jeg skrev "men kanskje ikke sosialt sett" - altså mente jeg det ikke som at "slik er det". Det som er spørsmålet er om disse superflinke elevene som du beskriver skal være i egne klasser på skolen, og det synes ikke jeg. Det betyr ikke at det ikke går an å skape rom for å omgås folk som er like smart som en selv både faglig og sosialt, vil jeg tro?

Jeg synes ikke man skal trakte etter nedlatende og foraktfulle folk som mener at de alltid har rett, men jeg synes altså ikke at egne klasser er et svar på den type utfordringer. Jeg håper og tror at det er også andre ting som avgjør om folk blir foraktfulle, enn at man må omgås folk som er dummere enn en selv. Er man ekstremsmart slik du beskriver, så vil man uansett måtte håndtere det å omgås folk som er dummere enn seg selv veldig ofte. Jeg er ikke sikker på om man gjør det på en bedre og mer sjarmerende måte om man har levd i en "eliteboble".

Jeg forstår det du beskriver altså, og jeg er for tilrettelegging i større grad enn det jeg har inntrykk av gjøres per i dag for de som er supersmarte eller mer normalt flinke på skolen.

Gammel 23-08-11, 21:50   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ikke er det sunt å vokse opp og tro at man alltid har rett heller.

Men hva hvis man HAR det, da?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 22:08   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men hva hvis man HAR det, da?

Nei, da kan man jo realitetsorientere andre! Også de superflinke. (Ikke sett ditt lys under en skjeppe etc etc)

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:28.