Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?
Opprinnelig lagt inn av Philippa, her.
I vår kommune har det vært voldsomt rabalder pga at foreldre tok barn ut av skolen i hytt og pine. Vi hadde ekstramøte med rektor etter skolestart der hun sa at det ikke kom til å tillates at barna fikk fri utenom normal ferie annet enn ved helt spesielle anledninger. Det må søkes til rektor, og hun kom mest sannsynlig til å si nei dersom det ikke var Helt Spesielt.
Selv syns jeg ikke det er noe særlig å ta barn ut fra skolen for en ekstra ferie, vi har aldri gjort det. Men klart - dukker det opp en spesiell anledning, så skifter jeg gjerne mening, asså...;-)
Problemet hos oss har også vært at selv om vi på faglig grunnlag har sagt nei til fri så reiser elevene uansett. Jeg hadde en elev som stadig vekk ble tatt ut av skolen og ble skrevet ut tre eller fire ganger (skjer etter 4-5 ukers fravær). Hver gang kom eleven tilbake og slet med spesielt språk. Eleven var ikke enestående. Mange kom også med søknad om fri på mandag og reiste på tirsdag. Da hadde ikke skolen en reell mulighet til å vurdere hvorvidt fravær er forsvarlig. Disse tok heller ikke kontakt med skolen for få med seg skolebøker og planer. Og var gjerne borte ut over de to ukene de søkte om. Jeg har hørt de merkeligste forklaringer.
Jeg har ikke like store problemer med de som i god tid søker fri med en god begrunnelse for hvorfor de reiser akkurat da. Disse tar også gjerne kontakt med skolen for å få høre hva barna går glipp av slik at de kan følge det opp hjemme.
|