Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Har ikke tilgang til markedsplassen lenger

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-11, 17:42   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har ikke tilgang til markedsplassen lenger

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Men jeg må bare få innrømme at det norske ordet negresse, av en eller annen grunn ikke har slått meg som like støtende som neger (men, nå er jo ikke JEG i målgruppen som dette stigmatiserer da selvsagt...). Note to self på denne.

Når jeg hører ordet negresse så tenker jeg på sleske menn i femtiåra som skal ha seg noe eksotisk.

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 14-08-11, 17:52   #2
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Når jeg hører ordet negresse så tenker jeg på sleske menn i femtiåra som skal ha seg noe eksotisk.

Oki? Negresse er for meg flotte (ofte frodige) afrikanske (evt afroamerikanske) kvinner. Sleske 50-årige menn altså...

Jaja, skjønner at det også er et stigmatiserende uttrykk, så da utgår det hvertfall i fremtiden.

Gammel 14-08-11, 18:06   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Oki? Negresse er for meg flotte (ofte frodige) afrikanske (evt afroamerikanske) kvinner. Sleske 50-årige menn altså...

Ikke at det er mennene som er negresser, men at det er slike menn som bruker sånne utrykk. Igjen, vi har ikke behov for et utrykk som dekker frodige, svarte kvinner.

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 14-08-11, 18:30   #4
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke at det er mennene som er negresser, men at det er slike menn som bruker sånne utrykk. Igjen, vi har ikke behov for et utrykk som dekker frodige, svarte kvinner.

Nei ok, greit for meg. De utgjør strengt tatt ikke en stor del av min daglige samtale uansett - men når jeg en sjelden gang hører ordet, så tenker jeg altså på ovennevnte

Gammel 23-08-11, 10:49   #5
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Menatte, hvorfor har vi ikke det - og hvem er det opp til å bestemme dette?

En beskrivelse som ikke er PK i mange situasjoner, trenger vel ikke nødvendigvis å være negativt ladet når den omtales blant venner som kjenner hverandre godt nok til å vite hva man faktisk mener?

For meg er ikke negresse et negativt ladet ord, men en beskrivelse av en flott, svart kvinne. Dog, siden mange ikke deler denne oppfatningen, så velger jeg ikke å bruke dette ordet til vanlig. Jeg er verken fordomsfull eller rasist, bare så det er nevnt .

Gammel 23-08-11, 11:02   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

.

Folk får velge selv hva de vil si altså. Men ordet neger og avarter av det ordet er historisk et veldig negativt belastet ord. I andre deler av verden er det kun i bruk for å beskrive afrikanere på en negativ måte. Slik har det blitt brukt helt siden slavetiden og det er nærmest å oppfatte som at man ser på afrikanere som annenrangs mennesker. Selve ordet er jo utledet av fargen svart, men måten det har blitt brukt på er altså veldig stigmatiserende, undertrykkende og negativ.

Jeg kan virkelig ikke se at ordets alminnelig betydning her i Norge for kanskje 25-30 år siden, som da var "person fra Afrika", rettferdiggjør å bruke det her nå i 2011. Ikke blant folk som vet at det er et negativt ord. Hva i all verden er vitsen med det?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv  
Gammel 23-08-11, 11:10   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

En beskrivelse som ikke er PK i mange situasjoner, trenger vel ikke nødvendigvis å være negativt ladet når den omtales blant venner som kjenner hverandre godt nok til å vite hva man faktisk mener?

For meg er ikke negresse et negativt ladet ord, men en beskrivelse av en flott, svart kvinne. Dog, siden mange ikke deler denne oppfatningen, så velger jeg ikke å bruke dette ordet til vanlig. Jeg er verken fordomsfull eller rasist, bare så det er nevnt .

Vi trenger det ikke fordi det er å sette en VELDIG STOR gruppe i en VELDIG TRANG bås. Når man kaller noen for negresse tillegger man dem en hel del egenskaper, positive eller negative, som ikke nødvendigvis passer på personen. I tillegg så tar man vekk en hel del egenskaper.

Snu det rundt, trenger man et eget utrykk for flotte, frodige, hvite kvinner? Flotte, magre hvite kvinner? Nei. Hvorfor trenger vi da et om svarte? Er det veldig viktig å få frem at vedkommende er svart? Nei.

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 23-08-11, 11:12   #8
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snu det rundt, trenger man et eget utrykk for flotte, frodige, hvite kvinner? Flotte, magre hvite kvinner? Nei. Hvorfor trenger vi da et om svarte? Er det veldig viktig å få frem at vedkommende er svart? Nei.

Men hva med ord som MILF og HotMama, trenger vi virkelig å vite at denne flotte damen har barn? Jeg er definitivt ingen ordtiger - men jeg har ikke inntrykk av at ord dukker opp fordi man nødvendigvis trenger de. (Uten at det egentlig hadde noe med den opprinnelige diskusjonen å gjøre, da)

Gammel 23-08-11, 11:20   #9
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Vi trenger det ikke fordi det er å sette en VELDIG STOR gruppe i en VELDIG TRANG bås.

Skal vi da snart få se samme språkendring for blondiner? Eller trenger vi ikke noe begrep som forteller noe om hvilken hårfarge folk har, fordi det er uviktig?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv  
Gammel 23-08-11, 12:00   #10
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser at det kan være generaliserende, men i visse sammenhenger, når man skal forsøke å forklare hvem man mener, så kan det jo være et visst poeng i å få frem om personen er hvit, svart, rødhåret, tynn, lang, skallet, AmCar-frelst, datanerd etc. slik at andre forstår hvem man faktisk mener. Jeg anser det som mindre farlig å bruke generaliserende beskrivelser overfor personer man vet ikke misforstår, dersom man skulle komme til å bruke et ord som ikke er helt PK ellers.

Gammel 23-08-11, 11:37   #11
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Folk får velge selv hva de vil si altså. Men ordet neger og avarter av det ordet er historisk et veldig negativt belastet ord. I andre deler av verden er det kun i bruk for å beskrive afrikanere på en negativ måte. Slik har det blitt brukt helt siden slavetiden og det er nærmest å oppfatte som at man ser på afrikanere som annenrangs mennesker. Selve ordet er jo utledet av fargen svart, men måten det har blitt brukt på er altså veldig stigmatiserende, undertrykkende og negativ.

Jeg kan virkelig ikke se at ordets alminnelig betydning her i Norge for kanskje 25-30 år siden, som da var "person fra Afrika", rettferdiggjør å bruke det her nå i 2011. Ikke blant folk som vet at det er et negativt ord. Hva i all verden er vitsen med det?

Jeg ser jeg skulle ha nyansert meg litt bedre... :smil: Jeg hang meg egentlig ikke opp i ordet vi ikke nevner, men at det bør være mulig å se an hvilken arena man er på. At sjargongen blant gode venner/familie kan være annerledes enn ute i det åpne rom, nettopp fordi man ikke nødvendigvis trenger å nyansere så mye på hjemmebane. Det er mer en forenkling av beskrivelser, f. eks røykere, Frp-ere, SV-ere, brunetter. Jeg ser selvfølgelig at enkelte raske beskrivelser kan være mer generaliserende enn andre, selv om de ikke er negativt ment, men i en kjapp bisetning til min mann - i mangel av større ordforråd der og da - kan jeg sikkert komme til å si mye rart... Jeg tenker som så at dette er ufarlig på hjemmebane, men det er mulig jeg tar feil.

Emneord
klassiker

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:56.