Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Jeg ser, og må derfor anerkjenne at tankene elg fremlegger ikke er uvanlige. Allikevel kan jeg ikke si at jeg kjenner meg igjen i virkeligheten som blir skissert. Dette er et samfunn jeg kun kjenner igjen fra innvandringsfiendtlig skremselspropaganda. Jeg trives heller ikke med den utstrakte bruken av "vi og dem".
Jeg tror det er noen som er slik både Irma og elg skisserer. Og begge to gruppene representerer et problem for det norske samfunnet. Det finnes innvadrere/flyktninger/asylsøkere som ikke ønsker/klarer å tilpasse seg det norske samfunnet og det finnes nordmenn som har bestemt seg for at alle som ikke er nordmenn (eller i det minste vestlige) er skums. Jeg synes det er like spinngalt at en "nordmann" får hetta av at datteren er sammen med en "utlending" som at en "utlending" får hetta av at datteren er sammen med en "nordmann". Og begge finnes.
Det er feil strategi å underslå det faktum at det faktisk er en utfordring å få mennesker som har kommet fra nød, krig og fattigdom til Norge integrert i samfunnet vårt. Og jeg synes faktisk at det at de er overrepresentert i norske fengsler er noe vi må ta på alvor. Ikke ved å si "utlendinger er kriminelle, vi kan ikke slippe dem inn", men ved å finne ut hvorfor det er slik, og hva vi kan gjøre for å hindre det. Vi kan ikke kaste ut alle somaliere fordi det finnes noen som begår overfallsvoldtekter, men vi må sette inn tiltak for å hindre at det skjer. Uten å kalle det rasisme.
At en muslim ikke vil håndhilse på meg kan jeg strengt tatt leve med. At man stikker noen ned på gaten fordi man blir sinna kan jeg deriomt ikke leve med. Uavhengig av om det kun er en eller to eller tre som stikker noen ned og resten synes det er like horibelt som det jeg gjør.
Jeg er for at vi tar i mot folk som trenger hjelp. Jeg synes også det burde vært mulig med arbeidsinnvandring. Jeg har ikke noe ønske om å bevare den norske kulturen for en hver pris (jeg forstår i grunnen ikke helt hva man mener med det, kultur er jo ikke en statisk ting, er det??). Men jeg er for at alle som kommer hit skal oppføre seg skikkelig og tilpasse seg på beste måte - og tror ikke det betyr at de trenger å spise fårikål og gå på ski eller kle seg som en nordman. De bitene der er i grunnen fullstendig uinteressante.
Jeg synes elg generaliserer veldig og jeg er veldig mot generalisering. Likevel, det er fremdeles et problem at det finnes noen som er slik elg sier. Og det er i mine øyne et like stort problem som at det finnes mennesker som går løs på innvandrere.