Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"
Jeg hadde ikke reagert negativt storesøster kom hjem og fortalte at en av klassekameratene hadde med seg sjokoladekake til alle i dag, siste dag
før sommerferien.
Jeg regner med at hvis barn har alvorlig allergi (som ikke bare gir seg utslag i litt utslett eller forverret atopisk eksem), så er lærer informert. Hvis ikke har jammen ikke foreldrene gjort jobben sin.
Min sønn reagerer på peanøtter og får skikkelig elveblest rundt munnnen av å spise eple. Jeg hadde allikevel ikke blitt sint hvis en av klassekameratene til høsten har med en pose epler fra hagen. Jeg må jo bare håpe at jeg har formidlet det godt nok til ham sånn at han ikke blir fristet. Det skal da ikke være noen ulempe å være Lillebrors klassekompis? Hva med gårdsbesøk eller leirskole? Kutter klassene det ut hvis det er barn der med allergi mot hest eller høy?
Noen har fysiske hindringer, noen har psykiske hindringer, noen har matallergi, noen har vanskelige familieforhold. Det er mange ting som gjør at barn ikke er så like som den norske likhetstanken skal ha det til, og akkurat det kakestykket synes jeg det er underlig å hisse seg sånn opp over.