Sv: Også jeg som trodde at Aftenpostenleserne hadde mer å fare med enn VG-leserne...
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Når det gjelder resten av året, så er vet vel ikke noe greiere for lærere å finne tid til ferier sammen enn andre - sommeren er lang og gjør oss fleksible med hensyn til partners ferie, men resten av året er jeg langt mer fastlåst enn mange jeg kjenner, som har ordninger med avspasering som kan tas ut når som helst.
Jeg har ordninger med avspasering. Det kan i prinsippet tas ut når som helst. Problemet er bare at det stort sett ikke er mulig å få det til akkurat i høstferien, vinterferien, påskeferien og juleferien fordi da vil alle ha fri. Og alle kan ikke ha fri samtidig. Slik har stort sett alle sykehusansatte det. Hovedregelen er at man ikke får fri sammen med skolebarna sine i disse feriene, hvertfall ikke hele ferien. Derfor hadde jeg ønsket meg noe mer fleksibilitet. At man for eksempel hadde hatt et opplegg på skolen som gjorde at man fikk velge mellom 2-3 uker.
Men jeg presiserer at dette gjelder småskoleelever, VGS-elever synes jeg godt man kan stramme opp. Småskoleelever tror jeg nemlig kan ha godt av litt ferie hjemme i skoleåret, og det fordrer foreldre hjemme.