Sv: Også jeg som trodde at Aftenpostenleserne hadde mer å fare med enn VG-leserne...
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Det er helt håpløst med mye fravær i vgs. Ikke bare ødelegger det for ungdommene selv, men det påvirker gruppedynamikken i negativ retning også.
Det er gjerne ungdommer som allerede tar lett på skolearbeid som i tillegg til alt timefraværet tar fri for å dra på ferie i løpet av skoleåret. Jeg tenker det i mange tilfeller sier noe om holdningen til skole hjemme. Å ta igjen en hel ukes undervisning er litt av en jobb, og som regel så blir aldri den uken tatt igjen.
Altså jeg er ikke lærer så jeg kjenner jo ikke dette på kroppen, men hvis det er slik at det er de med mye fravær fra før av som drar på ferie, hvorfor skal vi lage generelle regler som skjærer alle over en kam? Også lurer jeg på hvor lenge man som skole skal ta hovedansvar for at elevene tar sin egen utdanning alvorlig? Videregående er vel enda en frivillig geskjeft er det ikke? Jeg kjenner med min erfaring som elev på vgs at jeg skulle ønske at de elevene som lager bråk, kommer for sent og generelt ikke egentlig bryr seg burde få langt mindre oppmerksomhet og bli penset over på noe annet, enn at lærerne hele tiden skal legge til rette, fikse og styre for at de skal sjangle med ett år til.
Nå mener ikke jeg at de svake elevene bare burde ignoreres, men hvis man virkelig ønsker å få alle med og redusere fravær og utdropping så er det vel andre tiltak enn rigid detaljstyring som må til?