Sv: Naboen røyker på verandaen
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Når du sier det slik så fremstiller du det jo som omtrent slum å bo i blokk. Vi bor i en trivelig bygård og jeg har null interesse av en enebolig. Klærne mine henger ute til tørk italian style, unger leker i bakgården, og man har felles ansvar for utearealer og oppussing. Jeg syns det er dødsdeilig å ikke få ferien min ødelagt fordi huset må dreneres, beises eller taket lekker. Vi har et styre som tar ansvar for slikt.
Jeg skjønner ikke den der norske provinsielle greia med at enebolig er det eneste saliggjørende.
Folk er ulike, preferanser og prioriteringer likeså.
Å bo i blokk er ikke slum. Men å bo i blokk er å bo tett på andre, og det det medfører av begrensinger, hensyn og irritasjon og glede og fellesskap. For meg er ikke gleden og felleskapet over tett naboskap noe som på noe vis overveier f.eks problemstillinger som røyklukt på verandaen, som jeg rett og slett blir dårlig av. Vi har ulike prioriteringer, og det må vel være greit?
Og nordmenn er jo kjent for å være enstøinger som helst ikke hilser på naboen om de går på ham engang, så det er kanskje derfor "enebolig er det eneste saliggjørende" for mange?
Jeg vet ikke. Jeg er oppvokst i enebolig (men med et nært forhold til naboene likevel, ettersom flere av dem var slekt), og jeg drømmer om en enebolig. Med hage. Jeg kunne ikke tenkt meg å bo i blokk, det har jeg gjort en gang, men det var studenthybler så det blir jo på langt nær det samme da. Men problemstillingene med å ikke kunne åpne vinduet grunnet røyklukt er kjent. (dertil hadde vi felleskjøkken, og problemstillignen var aktuell der også... fristende deillig å lage mat i et rom andre sitter og røyker, når man selv blir dårlig av røyk. DET er heldigvis ikke en problemstillingi ordinæøre blokkleiligheter da )
Men jeg er en person som ikke egentlig har så stor glede av "felleskap med naboer", som har det helt fint med at vi sier "hei" når vi treffer dem men ikke noe mer. Og en sær person, med en spesiell særhet for røyklukt. Det er vel like greit at jeg tar ansvar for denne særheten ved å ikke oppsøke blokklivet? Siden jeg helt sikkert hadde kommet til å ha mye frustrasjon innebygget om jeg ble utsatt for det HI beskriver, av en ellera alsri så elskelig nabo eller ei.