|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
By the Sea
|
Sv: Frukt og grønt hver dag?Jeg elsker grønnsaker, men jeg kan lett se for meg at det er fullt mulig å gå en dag uten frukt&grønt - brødskiver med vanlig pålegg til frokost og lunsj og pizza til middag, f.eks (løkbiter i pizzaen teller ikke!).
|
|
|
#42 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Frukt og grønt hver dag?Løkbiter på mine pizzaer teller garantert, såpass mye er det på den.
|
|
|
#43 |
|
Einsam
|
Sv: Frukt og grønt hver dag?Her spiser nok alle både frukt og grønnsaker hver dag. Noen dager mindre enn andre.. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Frukt og grønt hver dag?Når jeg lager pizza er det masse tomater, hvitløk, løk, chili og gjerne paprika i sausen. Det er grønnsaker, altså. Samme med pastasauser og lignende. Pastasausene på glass fra Dolmio og sånt er det jo mye grønnsaker i, men Toroposene vet jeg ikke helt med... Hvis jeg skal se for meg en dag uten grønnsaker må det jo være at en spiser mange brødmåltider og kanskje grøt eller pasta og fiskepinner eller noe sånt til middag, da blir det jo lite grønt ut av det. Hvor vanlig det er skal jeg ikke uttale meg om.
|
|
|
|
#45 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Frukt og grønt hver dag?Ja, de er jo en del grønnsaker i dolmioglassene, og sikkert i glassene med pizzasaus også, jeg bare tenker ikke på det som at jeg har spist grønnsaker når jeg har gnudd et glass pizzasaus utover bunnen, spredd utover kjøttdeig og ost...
|
|
|
#46 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Frukt og grønt hver dag?På mine pizzaer finnes ikke kjøttdeig og ost, kun en drøss med grønnsaker og hjemmelaget pizzasaus med løk og hvitløk i. I går hadde vi pizza med sopp, oliven, paprika, ananas, løk, ruccola og cashewnøtter. Masse grønt og godt. Bunnen var lys da.
|
|
|
#47 |
|
maler
|
Sv: Frukt og grønt hver dag?Ja, jeg gjør det. Tror jeg. Men det er noe jeg må tenke over for å få til. Jeg tror at litt her og der monner også, så hvis man pynter al mat med litt grønnsaker (cherrytomat, salat, agurk,paprika), monner det også.Jeg teller heller ikke med grønnsaksbaserte sauser, hverken de jeg lager selv eller de på pose/glass. Ok, hvis jeg lager en saus med ekstra mye grønnsaker nedi for å få i ungene grønnsaker, teller jeg det nok med. Frukt spiser jeg ikke riktig hver dag.
|
|
|
#48 |
|
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Frukt og grønt hver dag?Jeg spiser fukt og grønt hver dag. Det gjør hele familien. Jeg trenger noe grønt til all type middag og frukt har vi alltid mye av hjemme og i sesong mye bær. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
maler
|
Sv: Frukt og grønt hver dag?Det er jo ganske mange som ser på kjøtt/fisk og poteter/ris/pasta som hovedrett og grønnsaker som "tilbehør"/pynt. Spesielt blant de som er litt eldre enn oss. For neste generasjon vil jeg tro det er logisk at grønnsaker er en viktig del av kosten, men det har jo vært en snuoperasjon der fra ca vår generasjon.
|
|
|
#50 |
|
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Frukt og grønt hver dag?Spiser ikke så ofte frukt, men jeg elsker grønnsaker. Sjelden jeg har lyst på frukt, men grønnsaker er noe jeg virkelig fyser etter og som jeg føler er bra for kroppen. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Frukt og grønt hver dag?Frukt er jeg ikke så glad i, men det går unna på grønnsaker. Kan ikke tenke meg å ikke spise grønt hver dag.
|
|
|
#52 |
|
I mål
|
Sv: Frukt og grønt hver dag?Jeg har greid det i helgen innimellom ja. Når jeg jobber, har jeg med meg frukt til mellommåltider og ofte grønt med i matpakka, samt at vi alltid har grønnsaker til hverdagsmiddager. I helgen er jeg dårligere på å spise frukt innimellom fordi det ofte blir en is eller litt kake isteden, samt at det hender vi tar en veldig lettvin middag som ikke inneholder grønnsaker. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jun 2011
![]() |
Sv: Frukt og grønt hver dag?Ja, jeg spiser mye mer enn 5 til dagen. Både grønnsaker og frukt. Jeg har enten frukt eller grønnsaker til hvert måltid. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Frukt og grønt hver dag?Jeg spiser også mye mer enn 5 om dagen, men som sagt bare grønnsaker, og av og til litt frukt, men det er sjelden. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Frukt og grønt hver dag?Jeg synes det er vanskelig å få i meg nok frukt/grønnsaker, også vanskelig å få i meg nok kalsium hver dag. Det må jobbes med, sukk.
|
|
|
|
#56 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Frukt og grønt hver dag?Jeg spiser en banan hver morgen når jeg kommer på jobb og et eple ved 14 tiden. Hver ukedag.
|
|
|
|
#57 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Frukt og grønt hver dag?Jeg spiser noe hver dag, men det er nok et gap mellom inntak og det ideelle inntaket. Det er jo faktisk mer enn 5 om dagen. Jeg tar Juice Plus for å tette gapet. Ikke som erstatning for frukt og grønt med som sikring. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Epikur
|
Sv: Frukt og grønt hver dag?Jeg spiser frukt og grønt, særlig gønt, hver dag og føler meg helt rar hvis ikke. Jeg spiser minst to sorter grønt til middag og minst 1/3 av tallerkenen er grønnsaker. Som pålegg kan det variere, men paprika, agurk og tomat er som oftest på skiven, jeg lager en del smoothie (og lurer andre ting oppi), skjærer et eple i biter og mumser mens jeg ser på TV osv. Ungene er likedan og eldste elsker frukt og kunne nok ha levd bare på det.
Mine foreldre er hippier og har alltid hatt salat/råkost til alle måltider, i tillegg til kokte grønnsaker. Ikke var det overkokt heller, så det smakte veldig godt.
|
|
|
#60 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Frukt og grønt hver dag?Jeg spiser ikke frukt hver dag, er ikke så glad i det, alltid, men alltid grønt, ja. På hverdagene i form av en blandet salat til lunsj og godt grønt til middagen, i helgene litt mer ymse, men det er da tomater på lørdagspizzaen i det minste.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|