Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk
Jeg vil presisere at jeg dro fram FrP som et eksempel på hvordan jeg synes argumentasjonen (spesielt fra Meissa) framsto. Hun har skrevet innlegg på innlegg som underbygger det. Det går på flere ting, særlig på den biten at man skal sikre seg selv først, selv om man har så man greier seg. Jeg synes at dette er noe av det klassiske og mest ugreie ved FrPs politikk, det at man skal sikre seg selv på den måten at man har det helt perfekt selv, før man begynner å tenke på andre. Hvorvidt temaet er konfirmasjonspenger, gaver eller andre settinger - så synes jeg lite om argumentasjon som støtter et slikt syn. (Jeg tror ikke det er så mange flere enn Meissa som har argumentert på den måten? Så har man ikke skrevet noe slikt, så behøver man heller ikke føle seg truffet.) Jeg kunne sikkert ha dratt fram andre eksempler på hvordan argumentasjonen til Meissa fremsto, men jeg synes FrP-eksempelet var svært beskrivende for å forklare hva jeg mener. Det var ikke for å stemple Meissa som en person som stemmer på FrP, og det ble også spesifisert i et senere innlegg. Det var en argumentasjon på et spesifikt tema. Det må være mulig skille snørr og bart her. Politisk ståsted dreier seg om mer enn en enkeltsak for de fleste. Heldigvis.
Jeg ser at flere presiserer at de støtter veldedighet selv, men for min del blir egentlig akkurat det litt uinteressant i diskusjonen. (Selv om jeg selvsagt på genrelt grunnlag er glad for at folk støtter gode formål!) For min del gjør ikke det argumentasjonen rundt at det å støtte veldedige organisasjoner med egne penger gitt som gave kun er å gi bort pengene noe annerledes. Jeg tror kanskje det er her man ser mest forskjellig på det. Jeg mener å huske at en eller annen skrev for ikke så lenge siden noe slikt "Jeg ser at de fleste synes det er greit å bare gi bort pengene man har fått i gave." Dette er noe jeg er helt uenig i. Jeg tolker det slik flertallet av de som ville syntes det var ok at mottakeren brukte konfirmasjonspenger til veldedighet ikke tolker det å støtte en veldedig organisasjon som kun å "gi bort pengene sine". Man ser på det som et kjøp og som en investering. Man synes ikke dermed at det er greit å bare gi bort gaver man har fått. Jeg ser at flere også snakker om at mottageren ikke er takknemmelig og glad når de mottar penger som de donerer til en veldedig organisasjon. Jeg tror også det er her det ligger en stor tolkningsforskjell. Mange tolker det slik at denne konfirmanten ble veldig glad for disse pengene, fordi det da ble mye til akkurat det formålet hun ønsket å bruke dem på. Og som ikke minst, ga henne glede.
Dette ble muligens surrete. Kan summere opp kort. Jeg tror at skillelinjen på det som kanskje kan oppleves som to fronter i denne tråden går på tolkningen:
- Hvorvidt man er takknemmelig og glad når man mottar penger som man gir til veldedighet.
- Hvorvidt det å støtte en veldedig organisasjon er "å gi bort en gave".
Jeg tror ikke at de som tilhører min "fløy" i diskusjonen mener at de som har et annet synspunkt er helhetlig onde og fæle mennesker. Man er totalt uenig i en avgrenset og spesifikk sak, og synes at synspunktene i denne saken konkret framstår lite sympatisk.
Det er slik jeg tolker det.
Sist redigert av Irma : 21-05-11 kl 12:42.
|