Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad og hijab

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-11, 10:11   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Jeg skammer meg. (Men Alva hadde det nok ikke så greit hun heller - rett skal være rett!)

Miromurr: Jeg tror mine formødre er ganske typiske for fiskerbondesamfunn på vestlandet. De var ikke SÅ voldsomt religiøse, altså. Ikke mer enn det som var gjengs der. Men normene for akseptert adferd var veldig, veldig trange.

Jeg er litt ambivalent på det med kvinnehistorie, kjenner jeg. Jeg ser jo godt det Darth sier om at kystkvinnene har en spesiell historie med kvinner som styrte alene mens mennene var ute, sterke vikingkvinner, etc. Ren nød drev jo kvinner ut i arbeid, i det minste, og det var ikke rom for å holde på de strengeste konvensjonene om hva som passet seg når man måtte brette opp ermer og berge seg. Faktisk ser jeg stor forskjell bare på kvinnene på min mors side (fiskerbønder med småbruk) og min fars side (sjøfolk som var ute lange strekk om gangen), der de sistnevnte hadde en mye mer selvstendig posisjon, selv om nøden var like stor.

Jeg er likevel redd for å romantisere fortiden for mye, for det har vært fordømt hardt og urettferdig og sterkt begrenset å være kvinne i Norge også. Det er bare et par tiår siden kvinner ikke fikk løpe mer enn 3000 meter, for pokker, fordi det var 1) så stygt å se på og 2) altfor slitsomt for dem, stakkars. Det knapt nok en hel generasjon siden!

Emneord
bunad, hijab, minoriteter, regler

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:37.