Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har "alle" småjenter bunad nå?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 15:46   #61
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?

Arver dere bort og til fine festdrakter i familien også? Jeg har litt lyst til å beholde en Maximilia kjole jeg kjøpte til snuppa og ha til senere, (et tredjebarn, hvis det blir jente kanskje, eller bare for å ha den til siden) men virker jeg ego da kanskje? Den første festdrakta hun hadde var det svigermor som kjøpte og den ga vi videre til et av de andre barnebarna hennes.

Gammel 18-05-11, 15:52   #62
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg låner ikke bort fine festdrakter, nei.

Snuppas første hadde jeg som barn. Kan hende jeg låner den bort om min søster får ei jente. Ikke sikkert at mine brødre får låne til sine barn - det kommer an på hvordan deres bedre halvdel er.

De festdraktene ungene har nå regner jeg egentlig ikke med at jeg vil beholde etter at de er for små. De er jo ganske ordinære. Men om de går lånerunden eller om jeg selger dem aner jeg ikke. Hadde de vært av den dyre sorten, så hadde de ikke gått lånerunden.

Gammel 18-05-11, 16:16   #63
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes noen bunader er mindre egnet som barnebunader enn andre. Jeg ser at min Rogalandsbunad (Nordaker sin Jelsa-variant) blir noget overdådig og tung på små jenter, f eks.

Jeg har en tilsvarende og jeg har aldri, aldri sett småbarn i en sånn bunad.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 16:28   #64
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nabojenta har. Hun er ti år. Jeg har sett den på flere også, men ikke mange. Den er nok ikke så lett å sy inn og ut og opp og ned på grunn av broderiene på forklet.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 16:40   #65
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Arver dere bort og til fine festdrakter i familien også? Jeg har litt lyst til å beholde en Maximilia kjole jeg kjøpte til snuppa og ha til senere, (et tredjebarn, hvis det blir jente kanskje, eller bare for å ha den til siden) men virker jeg ego da kanskje? Den første festdrakta hun hadde var det svigermor som kjøpte og den ga vi videre til et av de andre barnebarna hennes.

I min mann sin familie er dette vanlig. Tanten til mannen min sydde bunad til storebror. Den er det nok forventet at andre i familien kan bruke ved behov når lillebror har vokst ut av den.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 16:43   #66
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor jo i en ordentlig heisann-for-pokker-skolekrets, og der var det en god del bunader, men ganske få festdrakter. Det var i hvert fall helt akseptabelt å gå i vanlig penkjole. Og nesten ikke en gutt i bunad, faktisk.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 16:45   #67
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

I min mann sin familie er dette vanlig. Tanten til mannen min sydde bunad til storebror. Den er det nok forventet at andre i familien kan bruke ved behov når lillebror har vokst ut av den.

Ja, hvis det er sydd av noen i familien så tenker jeg at det er "familiens eie". Men hva med dyre festdrakter (1500 kr) som jeg selv har kjøpt til min jente?

Gammel 18-05-11, 16:47   #68
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Ja, hvis det er sydd av noen i familien så tenker jeg at det er "familiens eie". Men hva med dyre festdrakter (1500 kr) som jeg selv har kjøpt til min jente?

Jeg ville følt at den hadde sin plass i mitt skap så lenge jeg måtte ønske det ..
Men om noen i familien hadde kommet å spurt om å få låne, hadde det sikkert vært greit. Med viten om at den ble levert tilbake igjen etterpå.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 16:51   #69
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg ville følt at den hadde sin plass i mitt skap så lenge jeg måtte ønske det ..
Men om noen i familien hadde kommet å spurt om å få låne, hadde det sikkert vært greit. Med viten om at den ble levert tilbake igjen etterpå.

Enig i denne. Det er ikke gitt at du må låne den vekk.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 17:03   #70
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine tre jenter har Hardangerbunad sydd av deres farmor. De to eldste har brukt sin bunad fra de fikk den da de var 1,5 til nå når de er 8,5. Farmoren har skiftet ut nesten hele bunaden etter hvert som årene har gått da, og vi har hatt utrolig stor glede av dem. Jeg synes det er fantastisk å ha noe slikt som kan gis videre til barnebarn, selv om det har vært et evig styr å mase rundt etter ungene på 17.mai for å hindre dem i å klatre, rutsje, gni den full i ketchup eller lignende.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 17:27   #71
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Niesen min på 8 år hadde fått mye skryt av min Øst-Telemark barnebunad i går. De andre jentene hadde sett at den var litt finere enn fantasibunadene.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 17:28   #72
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Enig i denne. Det er ikke gitt at du må låne den vekk.

Jeg er egentlig ikke så glad for at min flotte barnebunad blir lånt bort til datteren til brodern. Men i følge mamma så har jeg ikke noe valg. Alle har sett på det som en selvfølge at hun skal låne den siden jeg har gutter.

Gammel 18-05-11, 17:30   #73
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Selv om farmor sydde min bunad så anser ikke jeg den som "alles" likevel. Men det synes mamma og svigerinnen min.

Gammel 18-05-11, 17:42   #74
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Knerten hadde festdrakt, som vel og merke ikke kostet 1500 kroner da, men som jeg uten å tenke meg om et sekund engang så på som en selvfølge at fetteren fikk overta når Knerten vokste ut av den. Nå skal det sies da, at min bror, som altså har en sønn som er 1,5 år yngre enn Knerten, får låne alle klærene etter Knerten som de vil, fra utedresser til sokker. (Ja, jeg tilbød bleier også, siden vi jo bruker tøybleier, men de ville ha papir) Så også festdrakta er LÅNT ut altså.

Vår andre er jo ei jente, så derved skal ikke hun bruke den uansett. Men bunadsskjortebodyen satser jeg på å få tilbake når hun når den størrelsen. Hun skal etterhvert få arve festdrakta jeg hadde som lita jente, men det er ikke aktuelt på et par år enda da tror jeg.

Gammel 18-05-11, 17:43   #75
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilith, her.

Jeg synes det er fantastisk å ha noe slikt som kan gis videre til barnebarn, selv om det har vært et evig styr å mase rundt etter ungene på 17.mai for å hindre dem i å klatre, rutsje, gni den full i ketchup eller lignende.

Så streng du er, da. Her lekes det, spilles fotball og koses i Hardangerdraktene. Etter tretti år er fortsatt ingen uopprettelig skade gjort. Ja til bunad som bruksfestplagg. *parole*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 18:09   #76
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ikke? Jeg så flere på 17. mai. Både i Husfliden sin variant, og Nordakervarianter.

Opprinnelig lagt inn av Chanett

Så streng du er, da. Her lekes det, spilles fotball og koses i Hardangerdraktene. Etter tretti år er fortsatt ingen uopprettelig skade gjort. Ja til bunad som bruksfestplagg. *parole*

Mine barn har heldigvis festdrakter de får lov å være barn i. Jeg hadde aldri kledd dem i noe de ikke kunne leke og kose seg i, på barnas festdag!

Gammel 18-05-11, 18:10   #77
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilith, her.

selv om det har vært et evig styr å mase rundt etter ungene på 17.mai for å hindre dem i å klatre, rutsje, gni den full i ketchup eller lignende.

Om man er så redd for plaggene at barna ikke kan leke i de, så hadde jeg droppet å ta de på.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 18:20   #78
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg er egentlig ikke så glad for at min flotte barnebunad blir lånt bort til datteren til brodern. Men i følge mamma så har jeg ikke noe valg. Alle har sett på det som en selvfølge at hun skal låne den siden jeg har gutter.

Det forstår jeg. Min bunad gikk i arv til søstrene mine, kusinene mine og tremenningene mine, men deler av den kom jo fra tremenningne mine som var 10 år eldre. Det kan knapt kalles en bunad heller, det er et sammensurium av forskjellige liv, stakker, belter, bringeduker og forkler som sys sammen, ned og ut og inn for å passe den enkelte. Så er de enkelte delene merket med navn.

Eneste jeg har til mine som ikke går i arv, er de flotte bunadene min mor laget for å passe de til navnefestene da de var 5 mnd gamle. De tar vi vare på og lagrer til den enkelte. (ingen spesiell grunn, det bare er sånn)

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 18:20   #79
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Takk Gid for tradde uniformer som bunad/festdrakter og matrosdresser- en ting mindre å tenke på i as familie kaoset...

Gammel 18-05-11, 18:33   #80
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Ja, akkurat dette er jeg streng på. Farmoren og oldermoren har lagt mange timer ned i disse draktene, og jeg har ikke sånne unger som blir litt støvete på knærne når de leker. Jeg har unger som må spyles med høytrykkspyler for at man i det hele tatt skal kunne få av nok drit til å fastslå kjønn og alder etter lek. Og så klart de løper rundt og styrer på som alle andre, men vi har tre regler: Ingen sandkasse, ingen ketchup og ingen sykling i bunad, og ser jeg dem sette snuten mot klatrestativene så hanker jeg dem inn igjen. Å nekte dem å klatre i klatrestativet en gang i året for å ta vare på bunadene står jeg inne for altså.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:05.