Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad og hijab

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 10:35   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Hvordan ville dere reagere hvis jeg tok på meg hijab og bikini? Er det greit? Hvis det er greit å bruke hijab til bunad så kan vel jeg bruke hijab til bikinien min?

Er du seriøs nå? Mener du at det finnes regler for hva det er OK å bruke til bikini?

Gammel 18-05-11, 10:36   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er du seriøs nå? Mener du at det finnes regler for hva det er OK å bruke til bikini?

Muligens heller at enkelte muligens føler det finnes regler for hva som er ok å bruke til hijab, og at bikini ikke er det???

Gammel 18-05-11, 10:38   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Muligens heller at enkelte muligens føler det finnes regler for hva som er ok å bruke til hijab, og at bikini ikke er det???

Mulig, jeg kjenner ikke til noen eventuelle sånne regler. Gjør du? Uansett blir det jo veldig irrelevant i denne sammenhengen, synes jeg. (Og ganske komisk. )

Gammel 18-05-11, 10:44   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er bunaden et tradisjonsplagg, og hijab er ikke en del av den tradisjonen. Jeg reagerer imidlertid ikke på solbriller og neglelakk som en del andre, og jeg reagerer heller ikke på at man dropper koneskaut etc. om man vil det. Det jeg reagerer på er at man introduserer et helt nytt element til bunaden - et religiøst hodeplagg, og jeg liker det ikke.

Men hva er forskjellen på hijab og solbriller, utover den religiøse betydningen? Og hvorfor spiller det en rolle hvilken religiøs overbevisning man har når man bærer en bunad. Er du sikker på at det ikke er ideen om "muslimer i bunad" som plager deg, mer enn at noen har feil hodeplagg til bunaden?

Sitat:

Hvordan ville dere reagere hvis jeg tok på meg hijab og bikini? Er det greit? Hvis det er greit å bruke hijab til bunad så kan vel jeg bruke hijab til bikinien min?

Jeg ville utvilsomt reagere om du valgte dette som antrekk i 17. mai-toget, ja, men da på grunn av bikinien og ikke på grunn av hijaben.

Utover det: hvorfor skulle du ikke kunne bruke hijab til bikinien din?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:38   #5
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ja, det var det jeg mente .

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:40   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Ja, det var det jeg mente .

OK. Hva går disse reglene ut på, da? (Og, ikke minst: hva er relevansen til bunadsregler? Er det sånn at fordi de som går med hijab har regler for hva de kan ha på seg ellers, så er det et argument for at vi ikke bør la dem bruke hijab til bunad? Jeg ser nemlig ikke den sammenhengen i det hele tatt.)

Svar

Emneord
bunad, hijab, minoriteter, regler

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:57.