Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oppfordre jenter til å velge realfag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-11, 19:20   #1
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?

Når ble sykepleier et lavstatusyrke? I mitt hode er det virkelig ikke det. Og nå snakker jeg ikke bare om lønn, for den kunne sikkert vært bedre. Men å bevisst få en datter fra å bli sykepleier, selv om det er hennes ønske, er virkelig veldig fjernt for meg.

Jeg kommer til å se an ønsker og "anlegg". Det er vanskelig å svare på dette nå.

Sist redigert av Bille : 06-05-11 kl 19:21. Årsak: Mente ikke å quote Harriet..
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 19:54   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Når ble sykepleier et lavstatusyrke? I mitt hode er det virkelig ikke det. Og nå snakker jeg ikke bare om lønn, for den kunne sikkert vært bedre. Men å bevisst få en datter fra å bli sykepleier, selv om det er hennes ønske, er virkelig veldig fjernt for meg.

Jeg kommer til å se an ønsker og "anlegg". Det er vanskelig å svare på dette nå.

Om det er lavstatus eller ikke, synes jeg er underordnet, men det er definitivt et lavtlønnsyrke. Jeg kommer til å fraråde mine jenter å utdanne seg til e yrke som vil gi de langt dårligere økonomiske forutsetninger enn yrker med samme krav til utdannelse.

Det er veldig mange yrker de kan trives like godt med som sykepleier og som betaler langt bedre, og jeg vil anbefale dem å velge et av dem i stedet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 23:54   #3
Silje sol
Aktiv

Medlem siden: Mar 2010
Silje sol er litt kulSilje sol er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Enig med Bille her.
Jeg jobber som sykepleier, å synes ikke lønna er så lav lengre.
Jeg tjener vel rundt 350.000kr i året + tillegg, så det nærmer seg 400.000, å det er vel ikke lavt?
Mine barn skal få bli akkurat det de ønsker, bare de trives i yrket sitt og er lykkelige. :enkel:

En annen ting er at jeg hørte en diskusjon på radioen for noen måneder siden, der en forsker mente det ville bli alt for mange med høy utdannelse, og alt for få med fagbrev. Finner ikke noe om dette når jeg søker, kanskje andre hørte det samme?

Gammel 07-05-11, 09:22   #4
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg har inttrykk av at mange unge jenter velger ubevisst vekk realfagsjobber som mulige jobber i fremtiden egentlig uten grunn. Derfor tror jeg det er viktig at man minner dem på at det er en mulighet å velge disse yrkene også. Det er mange av disse yrkene som er fleksible, godt lønnet og svært interessante så jeg synes det er skikkelig synd at så mange flinke jenter velger det bort uten å ordentlig vurdere dem.

Helt enig. Poenget er ikke å prøve å få jentene til å velge realfag hvis de ikke vil, men få dem til å se at det kan være muligheter.

Jeg husker veldig godt da jeg selv var student/nyutdannet og traff mange andre i samme situasjon. Når jeg sa at jeg holdt på med IT, så var veldig ofte reaksjonen "åååå det høres vanskelig ut, jeg vil helst jobbe med mennesker jeg". Den holdningen der tipper jeg de har hadd siden de var 14, lenge før de egentlig visste hva de hadde evner og anlegg for.

Ikke noe galt i å ville jobbe med mennesker altså, men kanskje har de litt snevert syn hva slags yrker som involverer mennesker? Jeg jobber kanskje ikke med mennesker, men jeg jobber for mennesker. Hvis jeg ikke kommuniserer og forstår menneskene jeg skal jobbe for, så gjør jeg en dårlig jobb. Jeg tenker at mennesker er en veldig, veldig viktig del i jobben min, selv om jeg jobber med IT. Kanskje man burde åpne jentenes øyne for hva de enkelte yrkene egentlig innebærer?

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 09:39   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Helt enig. Poenget er ikke å prøve å få jentene til å velge realfag hvis de ikke vil, men få dem til å se at det kan være muligheter.

Jeg husker veldig godt da jeg selv var student/nyutdannet og traff mange andre i samme situasjon. Når jeg sa at jeg holdt på med IT, så var veldig ofte reaksjonen "åååå det høres vanskelig ut, jeg vil helst jobbe med mennesker jeg". Den holdningen der tipper jeg de har hadd siden de var 14, lenge før de egentlig visste hva de hadde evner og anlegg for.

Ikke noe galt i å ville jobbe med mennesker altså, men kanskje har de litt snevert syn hva slags yrker som involverer mennesker? Jeg jobber kanskje ikke med mennesker, men jeg jobber for mennesker. Hvis jeg ikke kommuniserer og forstår menneskene jeg skal jobbe for, så gjør jeg en dårlig jobb. Jeg tenker at mennesker er en veldig, veldig viktig del i jobben min, selv om jeg jobber med IT. Kanskje man burde åpne jentenes øyne for hva de enkelte yrkene egentlig innebærer?

Typisk misforståelse det der. I IT-jobber blir det jo bare mer og mer viktig å forholde seg til mennesker. Da jeg begynte i IT kunne vi grave oss ned på kontoret og programmere maskinspråk, nå må man snakke med kundene. (Det var derfor jeg sluttet. Jeg vil ikke jobbe med mennesker.)

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 09:49   #6
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Typisk misforståelse det der. I IT-jobber blir det jo bare mer og mer viktig å forholde seg til mennesker. Da jeg begynte i IT kunne vi grave oss ned på kontoret og programmere maskinspråk, nå må man snakke med kundene. (Det var derfor jeg sluttet. Jeg vil ikke jobbe med mennesker.)

Tipper det gjelder ganske mange realfags-yrker. Vet ikke hvor lett det er å finne et yrke der man kan grave seg ned i en krok og ikke ha noe særlig med andre å gjøre? (selv om det har sine fordeler det altså )

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 20:53   #7
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Mine barn skal få bestemme selv, men jeg håper at de utvikler sitt potensiale. Med 2 siv.ing som foreldre så kan det bli litt påvirkning hjemmefra til å velge realfag om de har anlegg for slikt.

Siden det finnes så mange retninger innen for ingeniørfaget så kan man egentlig få alle mulige jobber med denne type utdanningen. Jeg har flere i avdelingen min som ikke liker å jobbe med mennesker men er enere teknisk. Det er det rom for i min bransje.

Gammel 07-05-11, 23:18   #8
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

ikke bli matematikere fordi det er strategisk lurt.

Jeg tror ikke det er så veldig lurt å bli matematiker for noen som ikke har veldig, veldig lyst til å bli matematiker altså. Strategisk lurt vil jeg vel langtfra kalle det. (:matematiker Men det kan være strategisk lurt å ikke velge bort realfag (for tidlig).

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det som jeg derimot mener man bør gjøre er å peke ut hvilke momenter som de bør tenke på, som fleksibilitet, lønnsnivå, sikkerhet, hvor lett det er å få jobb, hvor lett det er å være oppdatert etc.

Det der er så snedig, og jeg var godt voksen før jeg skjønte at det fantes folk som valgte jobb sånn Faktisk var det i en diskusjon her inne for noen år siden at jeg ble "utsatt" for den tankegangen for første gang.
Jeg skulle bli jagerflyger, konsertpianistinne eller matematiker fra tidlig alder jeg. Fordi jeg hadde _lyst_ Vel, jeg kom ikke videre til flyverskolen pga synet, pianolæreren min sa til meg at jeg hadde ikke motivasjonen for å øve nok til å bli noen god pianistinne (faktisk sa han at jeg var litt for kjapp til å flyte på evnen), så da ble jeg matematiker. (ok, anvendt matematikk/kybernetikk på universitet. Men det er hårfint det samme).
Bruke til noe? Hæ? Er det noe man må tenke på da? Velger man ikke studiefelt og jobb fordi det er gøy og morsomt og interessant og spennende og ??

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

I mitt hode er dMen hva BLIR ungene mine om jeg får dem inspirert til å dra til Trondheim da? (ja, man kan studere realfag andre steder, men dere skjønner hva jeg mener.) jeg tar gjerne realfagsunger jeg altså, gode, stabile, fleksible, lønnsomme jobber sier dere at at det blir. Finfint, men i farta kommer jeg bare på medisinfaglige jobber, eller lærere. Jeg er 100% overbevist om at det finnes mye mer, og mye spennende, men ikke søren om ammetåkehodet mitt kommer på det.

ed kan jobbe som som forskere, prosjektledere, dubedittmakere, tenkegeekere, utadvendte gründertyper, make-it-happen-mennesker, saksbehandlere og bestemme-over-penga-folk etc. innenfor oljebransjen, elbransjen, gassbransjen, havdrift, fiskerinæringen, shipping, nanoteknologi, optiske greier (du så mye spennende de driver med hos SINTEF) osv, osv, osv.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror omtrent alle jeg kjenner som har gått fra det private til det statlige, har gått opp i lønn. :btdt:

omtrent alle som bytter jobb ender vel ofte med å gå opp i lønn? Kanskje?

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Å bli ingeniør er ikke veien til lykke for absolut alle.

Vask munnen din med såpe!!

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg vil ikke si til mine unger at "dere burde gå NTNU eller medisin". Det jeg vil si er at de burde passe på å ikke velge vekk matte og fysikk mens de er unge - for da holder de åpne dørene til yrkene hvor man må ha realfag videre. Så er de vesentlig friere til å velge mellom mange flere yrker når de blir eldre og begynner å finne ut av hva de egentlig vil. Det er dumt å lukke døra til en så stor mengde yrker når man er 15 år.

Veldig, veldig enig.

Sist redigert av m^2 : 09-05-11 kl 12:01.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:16.