|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Jeg hadde ekstrajobb/sommerjobb fra jeg var 13 år. Jobbet tre dager (15 timer pluss) i uka. Jeg kjenner at mine barn skal slippe det. Jeg ønsker at de skal fokusere på skolearbeidet og ikke bruke tida på ekstrajobb. Jeg unner dem også å ha fri. De blir tidsnok voksne. Jeg kjenner nemlig at det ikke var så hyggelig å alltid måtte jobbe når venner hadde fri (det var nemlig få av mine venner som jobbet den gang da i forrige årtusen). |
|
|
|
|
|
#22 |
|
I mål
|
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Jeg hadde forresten ikke sommerjobb før sommeren jeg var 19, da jeg hadde vært russ og skulle begynne å studere. Før det jobbet jeg litt som barnevakt og vasket litt hos naboer, men ikke store greiene. Jeg hadde lavt forbruk, og ble sponset med meget moderate summer hjemmefra. De syntes jeg var fornuftig både i bruk av tid og penger, og syntes ikke jeg skulle jobbe. Jeg gjorde helt enorme mengder skolearbeid, og følte ikke akkurat jeg var lat |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Textrovert
|
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Jeg ønsket meg sommerjobb mer enn noe annet, og var overlykkelig da jeg fikk jobbe på samme sted tre somre på rad. Men da jeg ikke kunne jobbe der lenger, var det vanskelig å få sommerjobb. Jeg husker jeg trålet HELE Trondheim rundt to somre på rad, men fikk aldri napp noe sted. Og da fantes jeg ikke kresen. Den tredje sommeren kidnappet mamma nærmest sjåføren som kjørte isbilen som leverte til butikken mamma jobbet, og nærmest tvang han til å gi henne nummeret til sjefen på isfabrikken. Og sjefen ble så paff av at jeg ringte direkte at jeg omsider fikk jobb der. Men da hadde jeg altså gått to somre uten jobb, og hadde noen kalt meg "lat ungdom" da, så hadde jeg banket dem opp, tror jeg. Det er ikke alltid lett å få sommerjobb. Har man ikke kontakter, er det ofte kul umulig.
|
|
|
#24 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Jeg hadde sommer og lørdagsjobb fra da jeg gikk på videregående. Var avisbud og postbud. Jeg hadde vel egentlig ikke så lyst, men det var faren min som mente jeg burde ha en jobb. Det var mange på min alder som hadde sommerjobb, husker jeg, men ikke fullt så mange som hadde lørdagsjobb. Det var den lørdagsjobbingen som var slitsom, og ha sommerjobb var helt greit og jeg husker jeg likte å tjene penger. Jeg kunne bruke dem på hva jeg ville, mat og nødvendige klær fikk jeg fremdeles av foreldrene mine.
|
|
|
#25 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Jeg synes forresten det er stor forskjell på en 15-åring og en 18-åring, både når det gjelder jobbing og forbruk. En 18-åring trenger mer penger (alt fra turer, bil/bensin, klær, byturer, PC osv) og når man er myndig mener jeg at man godt kan jobbe litt i skoleferien. Det er slitsomt å gå på skole, men 7 uker sommerferie er veldig lenge. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Storebror er 16 år, og flere av kompisene hans skal jobbe til sommeren. Vi har ikke hørt noe ønske fra Storebror om sommerjobb, og vi har ikke foreslått det heller. Vi har mange spennende ferieplaner i sommerferien og vil gjerne ha ham med oss ut på eventyr så lenge han gidder det. Resten av året ser vi helst at han prioriterer skole foran alt annet, noe han også gjør. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Aktiv
Medlem siden: Oct 2007
![]() |
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?..... Sist redigert av kharadra : 18-03-12 kl 23:12. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Sånn rent forøvrig, for et par år siden satt jeg på en buss og overhørte en gjeng med unge gutter (15-17ish) diskutere sommer- og deltidsjobb, de var veldig engasjerte og veldig enige alle sammen om at de MÅTTE ha jobb. Han ene hadde åpenbart ikke klart å skaffe en enda, og han fikk høre det.
|
|
|
#29 |
|
I farta ...
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?
Du og jeg, Apan |
|
|
|
|
|
#30 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Jeg har jobbet hele livet. Besteforeldrene mine hadde butikk, og jeg jobbet der fast fra jeg var 8 år. De la ned butikken da jeg var 16 år, men da hadde jeg et godt kontaktnett i den lille byen jeg bodde og hadde alltid jobb ved siden av skolen og i ferier. Veldig mange av medelevene mine hadde også jobber, for en del av dem sin del gikk det utover studiene.
|
|
|
|
#31 |
|
By the Sea
|
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?At ungdommer jobber noen uker i løpet av en lang sommerferie er finfint, men ellers skulle jeg ønske at tenåringer ville jobbe mindre i løpet av skoleåret.
|
|
|
#32 |
|
I mål
|
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?
Jeg føler ikke at det er noe særlig sammenheng mellom å jobbe i feriene på videregående / ved siden av skolen og å tro at pengene kommer av seg selv og å være en sånn som i Gullungene. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Jeg hadde ikke sommerjobb før jeg var 18 år. Men det betydde ikke at jeg fikk haugevis av penger kastet etter meg fordet. Sommerferiene ble tilbrakt på hytta og ellers i året var det skole og aktiviteter. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
maler
|
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Når jeg tenker på de jeg kjenner som jobbet mye i løpet av videregående og studiene, ønsker jeg egentlig ikke dette for mine barn. Det gikk enormt utover skolegangen. Jeg tror det kan være veldig vanskelig å finne balansegangen når man jobber og får endel penger mellom hendene, det blir høyere forbruk som igjen må finansieres. Og man kan fort få koblingen at tid=penger, og den er litt skummel når man har ubetalt skolearbeid som bør prioriteres. Det er dessuten greit å ha noe sommerferie så man ikke begynner utslitt på skolen om høsten.
|
|
|
#35 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Men altså, selv om en tjener penger får en ikke nødvendigvis så mye høyere forbruk? Jeg hadde i hvert fall ikke det da jeg bodde hjemme og jobbet ved siden av, det jeg tjente gikk stort sett til kino / ut og spise / etc. med venner, sånt som jeg ikke kunne regne med at foreldrene mine betalte. Sikkert litt klær også, husker ikke så nøye nå.
|
|
|
|
#36 |
|
maler
|
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Jeg hadde studievenner som hadde et veldig nøkternt forhold til det å jobbe også, de jobbet en gitt liten stillingsbrøk som ikke gikk utover noe som helst. Og da fikk de lagt seg opp litt ekstra penger samtidig som de fikk erfaring fra arbeidslivet. Problemet er når koblingen tid=penger kommer inn.
|
|
|
#37 |
|
Leser
|
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Jeg har "alltid" jobbet (fra jeg var 15), men bare i feriene. Jeg synes (som flere andre ser det ut som
|
|
|
#38 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?Jeg hadde sommerjobb fra jeg var 15 år og første året på vidregående hadde jeg også jobb i uka.
|
|
|
#39 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Lat ungdom og ettergivende foreldre?I fjor var Snuppa 15.5 år og hun jobbet i dyreparken 6 uker. Hun bodde alene (sammen med min fetter som var mer borte enn hjemme), og det var helt pyton for familien å ikke ha henne sammen med oss!!
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|