Sv: Pannekaker
Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.
Problemet ditt er at du leser litteratur og skaffer deg kunnskap på ett veldig smalt felt innenfor kosthold. I tillegg er ikke nødvendigvis denne litteraturen skrevet av fagfolk, men av andre som har levd etter dette kostholdet og sett lyset. Din kunnskap rundt mat er ikke basert på velfundert forskning, den er fundert rundt kostholdstankegang og "ideologi" om man kan kalle det det, og strengt tatt egner det seg dårlig for Folk Flest og barn, i mine øyne.
Det at Vetle velger "tradisjonellt" innenfor kosthold kommer ikke som noe sjokk på meg. Og selv om du vinkler det dithen at det er fordi samfunnet har ett lite tolerant syn på alternative matpakker, tror jeg det har mer å gjøre med at Vetle er ett barn og smaksløkene er deretter. Det er helt normalt for de aller fleste barn å like noe en dag for så og ikke like det eksakt samme neste gang det serveres. Det er helt normalt at barn ikke liker veldig spesielle smaker, konsistenser og "ukjente" råvarer. Faktisk. Slik var det for meg også når jeg var barn så dette er ikke noe nymotens toro- og tidsklemmeskapt problem. Trøsten er at de fleste kommer over det og utvider både smaksløker og matglede når de blir eldre.
Innlegget ditt øverst her synes jeg er i overkant naivt. Ungdommer (eller barn) som har egne penger og ikke er overvåket av foreldrene sine står fritt til å ta de valgene de måtte føle mest for når de er i butikken eller kantina. Da blir det kanskje ikke sunt, som du og de fleste andre foreldre helst skulle sett. Det betyr ikke nødvendigvis at dette er vaner eller holdninger de har med hjemmefra. Det betyr egentlig bare at de er selvstendige individer med styring over en liten del av egen hverdag. Det synes jeg faktisk de må få lov til, så får man bare håpe at de en vakker dag velger noe mer fornuftig på kostholdsfronten. Mer kan man ikke gjøre, faktisk. Med mindre du mener vi skal innføre aldersgrense eller forbud mot mat som anses usunn?
Smalt felt innenfor kosthold, hva mener du med det?
Jeg har ikke sagt at det er foreldrene sin skyld at barna kjøper det heller, poenget er at det er synd at det er sånn og vi burde prøve å gjøre noe med det, det var jo ikke sånn at de som var der med voksne ikke drakk brus og spiste vafler, for det gjorde jo de voksne også
Hvorfor er det naivt? Jeg skjønner at det handler om at ungdommene bruker egne penger (som de kanskje har fått av foreldrene, som også vet at utvalget på ett slikt sted er som det er). Vi kan fortsatt bestemme over ungene våres selvom de er 12 år, men det er vanskelig fordi man skal jo ikke skille seg ut og hadde man hatt med matpakke ville man vel blitt ertet rimelig bra. Det er skikkelig synd.
Jeg tror at ved at alle voksne blir flinkere, som det også kanskje er blitt så kanskje etterhvert man kan finne noe som er spiselig på statoil, i en snowboardbakke-cafe eller hva det måtte være, for det er skikkelig vanskelig. Jeg er flink på matpakker.
|