Sv: En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)
Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.
Som sagt, jeg kjenner også til landet, det er ikke noe jeg bare har "lest meg til", og jeg vil ikke nøle med å anbefale landet som ferieland. Selvfølgelig skal man ta sine forholdsregler, men ikke så mye større enn for mange andre land. Det er områder som er mer farlige enn andre, der som i mange andre land. Og situasjonen ER blitt vesentlig mye bedre de siste årene! Da vi var der i 2000 kunne vi knapt gå ute i Bogota, man kunne ikke reise til markedene utenfor byen osv. Og en stund ble det mye verre. Men da vi var der i år så kunne vi bevege oss omtrent like fritt som andre steder. Reise på bilturer rundt i distriktet, ta taxi alene osv. Alle vi snakket med sa at situasjonen var vesentlig bedre, og det merktes!
At de har fordrevet de store narkokartellene fra de store byene er heller ikke tull. Noe er flyttet ut i bushen, naturlig nok, men alt i alt har det blitt vesentlig mindre narkotikahandel, drap og kidnappinger de siste årene. Jeg har ikke lenken her akkurat nå, men jeg skal grave den fram.
At Colombia fremdeles ikke er blant verdens tryggeste land, og fremdeles befinner seg på listen over farlige land, DET er sant. Men det befinner seg ikke lengre på lista over land den norske stat advarer mot å reise til, og sist jeg så etter, så lå det heller ikke på dem amerikanske.
Jeg gir meg ikke, Colombia er IKKE et land man trenger å advare noen mot å dra til, tvert i mot. Selvfølgelig skal man ta forholdsregler! Og det er steder man ikke bør dra til, men så lenge man ikke drar på safari til bushen og holder seg til de reglene som gjelder for alle som skal ut og reise (ikke være overstadig beruset, ikke vifte med penger, ikke dra til visse områder i byene osv, osv), så er ikke en tur til Colombia farligere enn å dra til diverse andre land som sliter med høy krimialitet og fattigdom. Så det så 
http://travel.state.gov/travel/cis_pa_tw/tw/tw_941.html
http://www.landsider.no/land/colombi.../sikkerhet.htm
Fullstendig avsporing fra debatten forøvrig, men men....