Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikkehjelp for dummies!

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-11, 10:19   #1
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkehjelp for dummies!

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Short rows fører gjerne til at det blir små hull i strikketøyet der man har snudd. Det er ikke noe problem i bleiebuksene tenker jeg, både fordi det er såpass tykk strikk og fordi det er et sånt type plagg, men i tynnere garn og i plagg som ikke skal være under annet tøy kan det være fint å bruke en teknikk som heter wrap når man snur. Da legger man tråden fra strikketøyet rundt den første masken som ikke strikkes før man strikker tilbake. Når man så kommer tibake til denne masken plukker man tråden man har lagt rundt den opp på pinnen og strikker den sammen med masken. Da blir det ikke hull.

Ahhhhh. Så smart. Må youtube neste gang.

Gammel 18-04-11, 10:21   #2
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Ahhhhh. Så smart. Må youtube neste gang.

Det er veldig smart. Jeg bruker det på alle gensere jeg strikker til meg selv, så de skal passe både over brystet og lenger ned.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 10:22   #3
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er veldig smart. Jeg bruker det på alle gensere jeg strikker til meg selv, så de skal passe både over brystet og lenger ned.

Jeg har liksom aldri hatt den utfordringen over brystet. (Ikke det at jeg strikker særlig mye gensere til meg selv, heller.)

Men jeg har prøvd å strikke noen ullbukser til ungene, og gitt opp fordi jeg ble så irritert over hullene.

Gammel 18-04-11, 10:25   #4
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg har liksom aldri hatt den utfordringen over brystet.

Ikke jeg heller.

Men jeg er hekta på short rows likevel. Det er fint til å forme skuldre og sånt også, for da kan man strikke litt flere omganger på kantene uten å måtte felle av, og så tilslutt har man alle maskene på pinnene fortsatt når man skal strikke halskant.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 10:27   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men pass på hvis du strikker rundt - da bør short rows strikkes med den korteste først, for det er vanskelig å plukke opp uten hull selv med wraps hvis du må gjøre det fra feil side. Hvis du øker omgangslengden kan du plukke opp wraps når du kommer forbi dem i neste omgang med short rows, istedenfor at de må tas på første omgang hele veien rundt.

Jeg er en kløne til å forklare, så det var sikkert helt uforståelig. Du skjønner hva jeg mener når du prøver.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:52.