Sv: Invitert til kaffe
Jeg synes ikke det er noe grunnleggende galt i å be noen til kaffe og noen til middag, gitt at man da starter middagen tidlig og sørger for at kaffen begynner i rimelig tid for kaffegjestene. Jeg kan skjønne at man synes det er litt kjipt å bli invitert bare til kaffen hvis man må reise langt og/eller ikke kjenner så mange, men f.eks. for å invitere en haug studievenner, håndballaget sitt eller koret man synger i synes jeg en kaffeinvitasjon er veldig passende. Da er de for det første en gjeng sammen som kjenner hverandre, og for det andre er de sannsynligvis ikke veldig interessert i en familiemiddag med taler. Ellers så er det jo alltid vanskelig hvor man trekker grensen mellom hvem som skal inviteres og ikke. Hvis man f.eks. har 20 venner og søskenbarn til middag, og så inviterer de 4 siste bare til kaffen, synes jeg det virker bare dumt og smålig - da kan man heller invitere alle til middagen, synes jeg. Eller la være å invitere disse 4, hvis man ikke vil ha dem der.
Pussig nok virker det på meg som om flere reagerer på å bli invitert bare til kaffen enn på å ikke bli invitert i det hele tatt. Eller er det bare at det er få som skriver på forum om det når de er skuffet over å ikke bli invitert i bryllup, mens det oppfattes som mer greit å være misfornøyd med en "annenrangs" invitasjon?
Vi unngikk ellers problemet ved å ha et veldig lite bryllup, og så ha fest helgen etter der vi inviterte stort sett absolutt alle vi kjente.