Sv: Pannekaker
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Det er vel ingen tvil om at kosthold påvirker veldig mye; også en god del sykdommer.
Men nå er det altså sånn at vi stort sett serverer sunn mat her hjemme. En sjelden gang i blant lager vi pannekaker, og da har vi som regel besøk (jeg gidder ikke ellers). Så Vetle kunne ha kommet på besøk til oss, og Nip kunne dømt oss nord og ned. Men det har hun ingen forutsetninger for å gjøre basert på et enkelt måltid.
Barna mine har heller ingen plager som gjør at vi bør legge om kostholdet. Derfor trenger vi ikke legge så mange begrensninger på hva vi serverer. Jeg reagerer også når den svært utagerende gutten i barnehagen til ungene får servert cola i vogna hver eneste dag når han hentes. Men det finnes veldig mye mellom der og en pannekakemiddag.
Jeg dømmer ikke nord og ned hele kostholdet etter en middag. Det handler ofte om folk man snakker med og ser endel til som gjør at jeg gjør opp mine tanker. Jeg kan jo også egentlig servere pannekaker til gutta, selvom jeg har sluttet fordi alle andre gjør det.
Det handler vel bare om at jeg observerer mye, som jeg så i slalombakken her - ALLE som var inne der og spiste den halvtimen vi var der drakk brus og spiste enten vaffel eller godteri, ikke en person dro frem en matpakke eller drakk vann. Samme så jeg en annen dag med mer familie - jeg så en person som hadde noe annet enn pølser og brus, tilogmed de minste barna der drakk cola av tåteflaska. Og sånn synes jeg det alltid er, hvor enn man er.
Vetle er med ofte de samme, og det er synd om de serverer usunn mat fordi de føler de må ovenfor sønnen min, om de ellers spiser veldig sunn mat. Jeg skunne ønske jeg kunne ymtet frempå nettopp det at jeg blir glad om de serverer den maten de vanligvis har. Jeg tror jo ikke det er sånn at alle 20 guttas foreldre bare spiser usunn mat, men jeg synes det er helt klart en overvekt. Jeg er vel den eneste som hadde med frukt og salat på griling (i tillegg til pølse)
|