Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pannekaker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-11, 09:05   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg synes du blander litt her Nip. Du skiller ikke mellom hvilke sykdommer og tilstander som trigges av kosthold, og hvilke som har en potensiell forbedring ved et endret og/eller spesielt kosthold.
Dette gjør at du fremstår som både naiv og ukritisk.

Jeg synes dessuten at du generaliserer veldig her når det gjelder andre mennesker kosthold. Det er ikke nødvendivis en motsetning mellom å kose seg eller feire og å ha et sunt kosthold.

Hehe, jeg er helt uenig
Jeg synes Nip ved å skrive "kosthold og trening kunne tatt bort enormt mye, eller hvertfall bedret mye av dette" nettopp tar høyde for at det er forskjeller på hva som trigges (og evt. kan unngås), og hva som bare kan forbedres.

Det er egentlig ganske interessant altså, at det blir såpass hett rundt en diskusjon om kosthold. Nip har sitt kosthold, og sine holdninger, og jeg føler virkelig hun får passet sitt påskrevet her. Fordi hun "våger" å si at kostholdet i en normal familie i gata kan framstå som usunt av og til? Og at det kan være greit å tenke gjennom? Såvidt jeg ser har ikke hun angrepet noen andre brukeres kosthold direkte, heller. Og det er jo egentlig akkurat like fordømmende å si at "jeg synes det er usunt å...", som det er å si "jeg synes du er domm som sier det er usunt å..." (uten å sitere noen direkte)

Som sagt - hva som oppfattes "sunt" er en ytterst personlig greie.

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 09:11   #2
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Men hvis alt er så mye verre nå... Betyr ikke dette at god gammeldags husmannskost (ensidig kost med mye potet og graut på lørdag) er mye bedre enn dagens kosthold?

Gammel 14-04-11, 09:13   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje? Vetikke? Det var hvertfall mye færre tilsetningsstoffer og kunstige greier før.
Genmodifiserte matvarer osv.

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 09:17   #4
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Hehe, jeg er helt uenig
Jeg synes Nip ved å skrive "kosthold og trening kunne tatt bort enormt mye, eller hvertfall bedret mye av dette" nettopp tar høyde for at det er forskjeller på hva som trigges (og evt. kan unngås), og hva som bare kan forbedres.

Det er egentlig ganske interessant altså, at det blir såpass hett rundt en diskusjon om kosthold. Nip har sitt kosthold, og sine holdninger, og jeg føler virkelig hun får passet sitt påskrevet her. Fordi hun "våger" å si at kostholdet i en normal familie i gata kan framstå som usunt av og til? Og at det kan være greit å tenke gjennom? Såvidt jeg ser har ikke hun angrepet noen andre brukeres kosthold direkte, heller. Og det er jo egentlig akkurat like fordømmende å si at "jeg synes det er usunt å...", som det er å si "jeg synes du er domm som sier det er usunt å..." (uten å sitere noen direkte)

Jeg tror jeg er uenig her, jeg synes hun angriper de fleste kosthold med generaliseringene sine :

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Ettersom hva jeg ser og observeres så spises det på ingen måte sunt 90 prosent av tiden, på langt nær.
Jeg prøvde faktisk å tenke på om det er noen i klassen som sønnen min ikke har vært hos som kanskje kjører en litt sunnere stil enn hva jeg opplever, men jeg tror vi faktisk har valgt ut de "bra" allerede og det er skremmende.

Poenget er at alle her inne, og nesten alle generelt mener de spiser sunt nok, men alle lidelsene, og sykdommene er jo der alikevel - det betyr jo at vi er virkelig ikke i mål. Og ja, jeg har stor tro på at kosthold og trening kunne tatt bort enormt mye, eller ihvertfall bedret mye av dette, men da fungerer det ikke at vi alle mener vi spiser sunt nok.

Jeg tror ikke vi i dag klarer å kjøre en sunn nok linje, ved å spise brødskiver til frokost, lunsj uten grønt/frukt, middag som kanskje består av pannekake-middag ett par ganger i uka, også tror jeg vi lett glemmer hvor mye vi feirer og ferierer, så kommer helgekosen i tillegg. I tillegg så er det jo ikke sånn at barna ofte mesker seg med grønnsaker (kanskje noen) når det blir servert. Nei, jeg tror ikke vi er sunne nok i dag til at det ikke vil slite med sykdommer pga dette videre også. Helt klart har det nok blitt bedre.

Poenget er at Nip har sin oppfatning av hva et bra kosthold er, og at hun ser at ikke andre deler eller følger en slik oppfatning og opplever dette som en motsetning av sunt.
Etter min oppfatning.

Jeg mener IKKE at hun er domm som sier det er usunt å...... , virkelig ikke.

Starten på denne diskusjonen var et frustrasjonsinnlegg for at "alle" serverer pannekaker og tomatsuppe og at hun ikke vil at sønne skal spise dette når han er på besøk hos "alle"

Enkeltpenkelt, enten godtar man det som serveres, eller så spiser man hjemme.

Nextlife er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 09:27   #5
suupaahgirl
Nybegynner

Medlem siden: May 2008
suupaahgirl har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Nå er det vel ikke Nip sin holdning til sunt kosthold som er saken. Hun kan ha akkurat det kostholdet hun ønsker. Det jeg reagerte på i denne saken er at hun reagerer negativt på at sønnen blir servert pannekaker når han er på besøk med kompis. Det blir litt utakknemmelig spør du meg, også er det jo også å legge seg borti "naboens" holdninger til kosthold da. Om man ikke vil at barnet sitt skal spise ditt eller datt, så får man selv legge opp til det h*n skal spise. Ikke blir irritert fordi h*n blir servert noe man selv anser som usunt. Som noen andre sa, men får heller åpne hjemme sitt og invitere på grønsaksuppe da...om det er det som er ønskelig.

suupaahgirl er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 09:32   #6
suupaahgirl
Nybegynner

Medlem siden: May 2008
suupaahgirl har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Vetle er med ofte de samme, og det er synd om de serverer usunn mat fordi de føler de må ovenfor sønnen min, om de ellers spiser veldig sunn mat. Jeg skunne ønske jeg kunne ymtet frempå nettopp det at jeg blir glad om de serverer den maten de vanligvis har. Jeg tror jo ikke det er sånn at alle 20 guttas foreldre bare spiser usunn mat, men jeg synes det er helt klart en overvekt. Jeg er vel den eneste som hadde med frukt og salat på griling (i tillegg til pølse)

Jeg kunne glatt servert pannekaker om frøkna hadde med seg veninne hjem, men vi spiser da så og si aldri pannekaker. Jeg hadde da gjort det for at det skulle vært litt stas for barna, for hadde det vært opp til frøkna (og sambo) hadde vi hatt pannekaker hver dag. Så da blir det heller sånn at det serveres når det er noe litt mer spesielt, som da feks at ei veninne er på besøk. Hadde aldri forventet at foreldra skulle blitt irritert på meg av den grunn. Da hadde jeg hvertfall ønsket at de skulle si i fra til meg!

suupaahgirl er ikke aktiv  
Lukket tråd

Emneord
ugler

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:30.