|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Pannekaker
Jo, jeg er ganske sikker på at i tidligere generasjoner ble man i langt større grad tvunget til å spise opp maten sin, like it or not. Jeg har selv sittet mangt et måltid og grått ned i en kald potet som SKULLE spises opp. Det gjorde i og for seg at jeg spiste poteter borte etter hvert. Så sånn sett var det kjempevellykket!
|
|
#182 |
|
Fortynnet
|
Sv: PannekakerVi hadde med en jente hjem fra barnehagen en gang. Det var et stort poeng at vi måtte ha pannekaker den dagen, for det likte hun så godt, sa den unge verten. Selv kunne han ikke spise mer enn maks en pannekake, for han hadde akkurat begynt å kunne spise mat med egg i etter å ha vært veldig allergisk. Men jenta spiste ÅTTE pannekaker - det huskes ennå. |
|
|
|
|
#183 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kan jeg flytte bare bittelitt nærmere deg? |
|
|
|
|
#184 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PannekakerJeg har vært en natt borte på studiesamling, og hva ser jeg når jeg kommer hjem? Pannekaker! Stakkars barna mine. *fjaser* |
|
|
|
|
#185 |
|
Rockesøster
|
Sv: PannekakerNår det gjelder barn tror jeg ikke vi kan forvente at de gjør rasjonelle valg når det gjelder mat, de har noen ideèr og smakspreferanser som ikke er forklarbar. Man må bare fortsette å tilby og oppfordre,- rett og slett keep up the good work. |
|
|
|
|
#186 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Ikke jeg heller. Men jeg har ikke hatt barn mer enn omtrent 10 år. |
|
|
|
|
#187 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: PannekakerJeg er ikke veldig sikker på at det å være matskepstisk er så nytt. Min mor var som barn, jeg var som barn og datteren min var det som barn. Nå er vi stort sett altetende hele hurven. Det går seg til, som regel. Hos oss har det heller aldri vært press. Jeg fikk spise det jeg likte av middagen, det samme har jeg praktisert med mitt barn. Gjester får pille ut det de ikke liker, enten de er barn eller voksne. Det får de også gjerne beskjed om, faktisk. Tvang og uggen stemning på grunn av mat er helt uaktuelt for meg. |
|
|
|
|
#190 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Vel, jeg er over 40 og må bare påpeke at jeg ikke likte grovbrød som lita, alle epler måtte skrelles, gulrøtter var vonde om de var kokt, brokkoli og alt det andre du nevner var æsj. Dessuten hadde jeg nok flere andre diller, som at jeg spiste leverpostei de første 5 åra, deretter servelatpølse i noen år and so on. Nei, jeg har ikke autisme.
|
|
#191 |
|
Skjønner at det tydligvis er ganske vanlig da, jeg tror alikevel man kan klare å "gradere" kresenheten ved riktig oppdragelse (ved rett ord), jeg har ikke brukt rett medisin her altså. Husker ikke selv om jeg var kresen som liten, men antageligvis som andre barn. |
|
|
|
|
#192 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Ah - sånn er det jeg kan få ullungen til å like pannekaker, selvsagt. :klaske panne: Hun har bare vært moderat begeistret for blåbær/gjetost/sukker på pannekakene, til foreldrenes forbauselse/skuffelse. Men hun elsker rogn og løk, så neste gang lager jeg heller en russisk blinisvariant.
|
|
#193 |
|
En super måte å få unger til å slutte å be om pannekaker vil jeg tro |
|
|
|
|
#194 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PannekakerJeg serverer det jeg tror kan falle i smak så besøket skal bli så bra som mulig, hender at de får IS til dessert også |
|
|
|
|
#195 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: PannekakerNå har jeg ikke lest de siste sidene, men om du ikke vil at sønnen din skal være mindre sosial, samtidig som du vil at han skal spise det som du synes er bra mat, da må det beste alternativet være at dere invitere vennene hans hjem, så spiser de middag hos dere og får mye tid til å leke.
|
|
#196 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: PannekakerDa vi var mindre så var det jo mye mer "ren" (i betydningen "ganske rett feem pa smak og konsistens") mat, altså fisk + poteter + blaut gulrot, eller pølser pluss potetstappe eller kjøttkaker i brun saus uten noe humbug.
|
|
#197 |
|
etterpåklokest
|
Jeg kan huske at det var en del ting det ikke var forventet at barn skulle spise. "Barn liker ikke sånn jålete tomat på osten", liksom. |
|
|
|
|
#198 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: PannekakerJeg tenker også litt som Polyanna. Da jeg vokset opp var det ikke så stor variasjon, tror jeg. Jeg kunne være med en hvilken som helst venninne hjem til middag en vanlig tirsdag og maten var stort sett som man var vant til. |
|
|
|
|
#199 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: PannekakerEn annen ting er kanskje at jeg tror nok en del barn er vant til toromat, og den har en veldig "jevn" og gjenkjennelig smak. Suppe er suppe, liksom, om det nå er blomkål eller tomat, og gryterett er gryterett. De har en felles konsistens og en fellessmak av smaksforsterker.
|
|
#200 |
|
© All rights reserved
|
Nei, jeg tror ikke det. Jeg hadde nemlig ikke bare blitt litt småsur om du klaget på maten jeg serverte sønnen din - jeg hadde blitt steik forbanna og gitt deg klar beskjed om at sønnen din gjerne måtte komme å leke hos oss, men etter middag. For ja, jeg serverer små gjester både pølser og Toro-suppe, men altså ikke pannekaker. Sist redigert av 007 : 13-04-11 kl 22:51. |
|
|
![]() |
| Emneord |
| ugler |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|