Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Et likestilt brøl

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-11, 13:50   #1
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Siden jeg først diskuterer parallelt med meg selv her:

Jeg synes menn burde ha mye mer enn to uker perm i starten jeg. De burde få del i den tidlige tilknytningsfasen til barnet i mye større grad.

Enig! Kvinnene får på et vis en "tyvstart" på å bli kjent med sitt eget barn, og for noen par ender dette med at mennene knapt slipper til, for "han gjør det ikke riktig". Og så er det så stor omveltning å få et nytt barn i hus at det kan jammen være kjekt å være 2 om det i begynnelsen.

Gammel 05-04-11, 13:53   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Kvinnene får på et vis en "tyvstart" på å bli kjent med sitt eget barn, og for noen par ender dette med at mennene knapt slipper til, for "han gjør det ikke riktig".

Here we go again ...

Gammel 05-04-11, 13:56   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er ikke sikkert vi tenker på de samme diskusjonene, men min opplevelse er i alle fall at det å "avfeie" noe som kultur stort sett er noe jeg gjør som motargument mot folk som påstår at det er snakk om natur. Jeg synes absolutt at folk i stor grad skal få velge ting selv, enten det nå er natur eller kultur som ligger bak ønskene deres, for all del. Hvis noen sier "kvinner bør være mer hjemme enn menn, for det er mest naturlig", så sier jeg "tull, det er ikke natur, det er kultur". Men hvis noen sier "jeg vil være mer hjemme enn det mannen min vil", så sier jeg ikke "tull, det vil du ikke, for det er bare kultur" - jeg sier kanskje "ok, hvis det er det du vil", og legger muligens til, hvis det kommer som del av en debatt, at "det er sannsynligvis i stor grad på grunn av kultur og miljø og tradisjon at dere føler det slik". For å ta et par litt klønete eksempler.

Den ser jeg. Jeg tror grunnen til at jeg ofte ender med "kvinner" eller "de fleste kvinner" i for eksempel denne diskusjonen blir at det jo er sånn at de aller fleste kvinner faktisk tar de fleste ukene med permisjon. Samtidig så er mange av argumentene jeg bruker basert på meg selv og hva jeg føler sterkt for. Dermed blir det sammenblanding av noe som er naturstridig for min del - så sterkt kjennes det - og hva som er "kvinner" basert på at jeg velger tradisjonelt.

På den annen side blir jo motargumentene gjerne ganske like i og med at de fleste i diskusjonen baserer sine meninger på egne behov de også.

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Enig! Kvinnene får på et vis en "tyvstart" på å bli kjent med sitt eget barn, og for noen par ender dette med at mennene knapt slipper til, for "han gjør det ikke riktig". Og så er det så stor omveltning å få et nytt barn i hus at det kan jammen være kjekt å være 2 om det i begynnelsen.

Jepp. Jeg tror at hvis pappaen får være hjemme og lære seg at akkurat den lille knirken der er forvarsel om tre timer med hyling mens den andre knirken er harmløs - så vil far komme mye mer på banen uten at mor river seg i håret av stress fordi han ikke skjønner noenting. Men aller mest tror jeg at det viktige er at far ikke skal holdes unna av mor eller unngå dette - men at far rett og slett skal skape bindingen til barnet han også. Jeg synes far skal få slippe til litt lenger enn bare de første to ukene i starten.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.