Sv: Et likestilt brøl
Opprinnelig lagt inn av United, her.
Nei, det mener jeg ikke. Og det står ikke i artikkelen heller. Men det er feil å tvinge folk inn i levemåter. Vi er forskjellige. Det skal respekteres. Og verdsettes. Likt! Grunnen til at jeg skrev det med å utslette forskjeller, er at det er tendenser i debatten mot å utviske/tilsløre faktumet at graviditet og barsel er noe annet for kvinner, enn det er for menn. Vi blir ikke mer likestilte og lykkelige av å prøve å løpe ut i jobb fortest mulig fordi det kan menn. Og menn som heller ser verdien av å tjene penger til familien og være mer med barna når de er større, er ikke dårligere menn eller fedre. For noen passer det ene, for andre noe annet. Og det skal være greit.
Jeg tror ikke at alt det du beskriver her, bare er biologiske forskjeller, jeg da. Jeg tror at noe av det er kulturelle forskjeller. Og det er skikkelig vanskelig å finne ut hva som er hva. Men jeg er veldig imot å generalisere. Jeg tror nemlig ikke at det er slik at alle kvinner blir tvunget ut i jobb og at alle menn liker bedre å tjene penger enn å være mer med barna. Også tenker jeg at vi er moderne intelligente mennesker med egen vilje, og at hvis man vil (tenke annerledes), så kan man (tenke annerledes). Jeg er enig med deg i at noe som passer for en, ikke nødvendigvis passer for en annen. Men at det skal være (bare) kjønn som avgjør hva som passer for hvem, det er jeg ikke med på.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|