Sv: Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Og er dette egentlig greit? Eller burde vi tenke litt mer over hvordan egen fremferd påvirker andres oppførsel? Jeg tror det er mye enklere å lære ungdomen å "oppføre seg" hvis vi voksne faktisk går foran som et godt eksempel - i alle sammenhenger. Og er ikke alle egentlig tjent med at vi behandler hverandre litt penere?
Jeg syns generelt ikke det er greit å være frekk med andre, og vi bør absolutt være oss bevisst over vår egen oppførsel og hvordan denne påvirker andre - spesielt barn. Vi er deres forbilder, enten vi liker det eller ikke. Jeg syns nordmenn generelt er temmelig lite høflige. Skal du reise kollektivt er det ingen som bryr seg om køkultur, og du risikerer å bli tråkket ned og/eller dyttet bakerst om du ikke passer deg. EN gang har jeg opplevd at en mann lot meg først inn døren, og han viste seg å være engelskmann. Går du på gaten i Norge er det bare å belage seg på å gå i sikksakk, med mindre du syns det er greit at folk dulter borti deg. I butikken er det utrolig mange som ikke er bevisst hvordan deres kropp eller vogn sperrer for andre, og det er ikke få stygge blikk jeg har fått når jeg blidt sier "unnskyld?" når jeg vil forbi. Jeg opplevde aldri at noen reiste seg for meg på bussen da jeg var gravid. Heller ikke de gangene jeg har kommet inn med krykker.
Jeg har fått et lite knippe langfingre hyttet mot meg i biltrafikken, men det kunne ikke ramle meg inn å vise fingeren tilbake. Jeg har da mer selvkontroll enn som så. Jeg kan heller ikke huske at jeg har skjelt ut noen eller vært frekk mot noen siden videregående. Hva er nå hensikten med det? Om man blir urettmessig skjelt ut så hjelper det fint lite at jeg svarer med samme mynt. Nei, da får heller idioten stå der og dumme seg ut. Så dypt synker jeg ikke.
Det går helt fint an å være tydelig i sin tale uten å skjelle ut folk.