Sv: Kalla fakta og gastric bypass
Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.
Jeg er nesten sjokkert over hvor mange som ønsker en slik operasjon og som slett ikke er i kategorien "ekstremt overvektig" slik jeg er.
Jeg også. Jeg snakker sjelden om operasjonen nå siden det er så mange år siden og et tilbakelagt kapittel i livet mitt. Allikevel kommer det jo opp av og til, og da er det svært mange som sier de er misunnelige og vil ha samme operasjon selv. Dette er ofte folk med kanskje 5 kg overvekt. Husker ei jeg snakket med som dro seg litt i et nesten innbilt sideflesk og sukket og sa at hun ville også opereres, og spurte og gravde om informasjon. Jeg synes akkurat det er litt skremmende. Men jeg tror nok ikke alle mener det, det er vel bare et innfall, og så "slanke" folk hadde jo uansett aldri FÅTT operasjon noe sted. Jeg begynte ikke å seriøst vudere operasjon før jeg ble alvorlig hemmet av overvekten, psykisk og fysisk.
Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.
Jeg registrerer at noen her mener det er ok å operere først og gjøre noe med spiseforstyrrelsen etterpå. Jeg mener at det i de aller fleste tilfeller vil være å gamble med folks liv og helse.
Jeg mener dette er en litt vanskelig problemstilling. For er man så overvektig at det er livsfarlig for helsa, kan det jo nettopp være å gamble med liv og helse om man IKKE gjør noe fysisk, for med psykologisk hjelp kan det jo allikevel ta mange år før man går ned i vekt. Det er det jo mange her inne som har opplevd, det at de har gått i terapi for overvekten uten særlige resultater, og årene har gått. Så har man jo det poenget at dersom man BLIR frisk mentalt av terapien, så trenger man jo sannsynligvis ikke operasjonen. Men er man altså så stor at man står i fare for å bli alvorlig syk eller dø, så bør man kanskje ikke vente, og heller ta de psykiske problemene på sikt. Jeg var en av de som absolutt IKKE kunne vente, jeg tør ikke engang tenke på OM jeg hadde levd i dag hvis jeg ikke hadde tatt den operasjonen da jeg gjorde det.