Sv: Kosttilskudd er farlig
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Det er ingen som reagerer om man kritiserer helsekostbransjen, men åpner man kjeften om legemiddelindustrien så er det rabalder med en gang.
Jeg tror du må lese helt andre diskusjoner enn jeg. Jeg ser veldig ofte at folk kritiserer "skolemedisinen" og "legestanden" og "legemiddelindustrien" (og for all del, det må man absolutt gjøre når det er noe som er kritikkverdig, og det er det helt klart ting som er), med en uttalt eller uuttalt støtte til "de alternative" liggende bak. Det er veldig sjelden jeg ser noen komme med tilsvarende brede anslag mot helsekostbransjen, eller påstår at alternative behandlere er kyniske og pengegriske, eller antyder at de som jobber med helsekost gir kundene sine feil råd med vilje for å holde dem syke så de skal kjøpe mer kostilskudd.
Det er helt sikkert masse tvilsomt i legemiddelbransjen, det tror jeg det er i de fleste bransjer og i veldig mange store firmaer. Men jeg har problemer med generelle negative utsagn om "store mektige firmaer som tjener seg søkkrike på medisiner folk er livsavhengige av". Er det verre å tjene seg søkkrik på å lage medisiner som redder livet på folk, enn å tjene seg søkkrik på f.eks. urtete (eller noe helt annet)?