|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Jeg ble mobbet på barneskolen.
|
|
|
#42 |
|
By the Sea
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?
Han mener nettopp dette også - men det kommer ikke fram i artikkelen. Tabloid vinkling har jo gjerne den effekten.
|
|
|
#43 |
|
saftig
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Har har nok gode poenger, men samtidig reagerer jeg på uttalelsen "Min erfaring er at mobbing på arbeidsplassen er en myte. Etter over 25 år i bransjen er det utrolig sjeldent jeg har sett psykopatiske ledere som skjeller ut sine ansatte." En psykolog burde kanskje vite hvordan en psykopat evner å skjule sitt misbruk?
|
|
|
#46 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Mobbing finnes definitivt på arbeidsplasser. For å si det sånn: Jeg tror han har mye lurt å komme med i forhold til løsninger i mange tilfeller. (Konfliktsituasjoner). Når det gjelder hvorvidt mobbing eksisterer, i hvilket omfang osv. har jeg derimot mye mer tiltro til Bergen Bullying Research Group.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 11-02-11 kl 02:57. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
weird
Å bruke en såpass snever definisjon på mobbing virker dessuten kunnskapsløst. Hadde det enda vært så enkelt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 11-02-11 kl 03:55. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
By the Sea
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Olweus og Andersen er nok ikke helt enige i hvordan mobbeproblematikk skal løses/unngåes. Samtidig er jeg ikke så veldig glad i debatter i mediene, for innleggene er gjerne ganske kortfattede og nyanseløse. det er som når vi diskuterer her inne og folk som i utgangspunktet sto steilt mot hverandre, finner ut at de egentlig har en ganske lik oppfatning av en sak etter at de har brukt tid til og plass til å nyansere synest sitt og lytte til debattmotstanderen heller enn å ty til kverulereing og spekulering i hvordan ta rotta på. Det tror jeg Olweus og Andersen ville funnet ut av også etter en lang og nyansert debatt.
|
|
|
#49 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?At Andersen kun har møtt to psykopatiske sjefer, betyr selvsagt ikke at det ikke finnes mobbing på arbeidsplassen. Det at avisartikkelen er noe tabloid er ikke det samme som at mottakeren ikke har noe ansvar for sitt mottak. Hmm. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
weird
Jeg kan jo bare snakke om meg selv, men jeg foreslo faktisk nettopp Andersen da jeg slet. Jeg var veldig glad i jobben min og ville få det til å funke. Og jeg hadde virkelig ikke lyst til å sitte der forurettet og passiv mens kolleger ble stemplet som mobbere. Jeg så ikke for meg at det ville gjøre sjansene for suksess større, liksom. Jeg ønsket verktøy. Jeg ønsket å være en aktiv del av løsningen og jeg ønsket virkelig ikke å erkjenne at det faktisk var mobbing det som foregikk.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 11-02-11 kl 14:57. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Mother of Dragons
|
Og det er jo litt av poenget også, at det må være lov å si ifra om at "den oppførselen der, synes jeg er bedriten, jeg blir sint og lei, og den skal du slutte med".
|
|
|
#52 |
|
Live and let live
|
|
|
|
#53 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Jeg leste den i går, og jeg er enig i det meste av det han skriver om voksne, furting%føleri og mobbing på arbeidsplassen. Jeg reagerer likevel på at han nesten sidestiller barn med voksne når det gjelder mobbing. "Ord kan ikke skade deg" osv. Barn har ikke de samme forutsetningene som voksne, ikke når det gjelder hva som "slipper ut" (mobberen) og evne til å håndtere det som skjer (offeret), og da blir det for meg rart å nesten sidestille mobbing på arbeidsplassen og mobbing på skolen. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
can-jur
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Men mobbing er jo mye mer enn ord?
|
|
|
|
#55 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Som at folk flytter seg når man setter seg ned ved bordet, tenker du? |
|
|
|
|
|
#56 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#57 |
|
Passiv
|
Jeg er litt lei av at dette er mobbing. Det er ikke mobbing å spise lunsj alene eller å ikke få arbeidsplassen til å fungere som en sosial arena. Arbeidsplassen er først og fremst en arbeidsplass og det er ikke noe krav å ha venner der. Det er fint om man har det, men det er ikke mobbing om man ikke har det. Og det er ikke alltid omverdenens ansvar at ingen skal føle seg utafor eller være lei seg. Sist redigert av Slettet bruker : 06-03-11 kl 11:33. |
|
|
|
#58 |
|
maler
|
Mobbing blant voksne kan også fint være å bli holdt utenfor i lunsjen. Ikke at man ikke finner noen å spise lunsj sammen med, men at man virkelig blir stengt ute fra alt som foregår med en kald skulder. Hvis alle andre spiser sammen og det "tilfeldigvis" aldri er plass til en til, gjerne demonstrert av blikk, brede skuldre og ryggen delvis til når man nærmer seg. Det er ikke så mye greiere når man er 30 enn når man er 13. Noe sier meg at du jobber på en mannsdominert arbeidsplass.
|
|
|
#59 |
|
Passiv
|
Det har du helt rett i. Og jeg har sett utestenging der også. Menn er svært mye mer like kvinner enn myten tilsier til tider. Jeg mener fremdeles ikke det er mobbing. Jeg sier ikke at det er morsomt eller greit eller ikke uheldig. Men mobbing er det faktisk ikke. Jeg mener av hele mitt hjerte at jobben ikke er noen sosial arena først og fremst. |
|
|
|
#60 |
|
maler
|
Jeg er uenig med deg der. Når det foregår aktiv utestengelse av ett menneske mener jeg det er mobbing så godt som noe. Men det er forskjell på aktiv utestengelse og å ikke aktivt be vedkommende med. Der er jeg helt enig med deg, det er ikke gitt at jobben skal være sosial arena. Men når det systematisk himles med øynene, plassen tettes og folk går sin vei når en og samme person nærmer seg hver gang, da mener jeg det er mobbing godt som noe. Det er ikke vold, men mobbing kan det godt være.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|