Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Maria Amelie uttransporteres i dag

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-11, 13:50   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Maria Amelie uttransporteres i dag

Så da mener du at det er bedre å hjelpe mange selvom hjelpen da ikke blir å integrere dem i landet vårt slik vi gjør i dag med relativt stor ressursbruk per hode? Det er bedre med andre løsninger hvor man kan hjelpe et betydelig antall - men kvaliteten på hjelpen er betydelig lavere?

(Det virker som om du svarer at man skal hjelpe mange med høyt nivå på hjelpen. Da rekker ikke ressursene til.)

Jeg sier ikke at du konkret kaller meg en rasist. Men du viser stadig til "folk" som i "alle" og evner ikke å se forskjell i hva andre mener. Jeg henviser til at jeg feks ikke er for full innvandring - men likevel for massiv hjelp til de som trenger det og får i retur at du spyr av holdningene og det jeg har sagt.

Du henviser også til land som Kenya og Tanzania som foregangsland på bistand til mennesker på flukt, uten å ta inn at bistanden de som er på flukt faktisk får der er ca ingenting. Jeg trenger å vite hva som er et akseptabelt minstenivå av bistand å gi til hver enkelt - for å kunne få et perspektiv på hvor mange man da kunne hjelpe istedenfor få som nå.

Og når du snakker om 42 millioner mennesker på flukt og at du er innvandringsliberal så antar jeg du mener at man ikke skal ta inn 1000 flere til Norge per år, men at du ønsker helt andre tall. Da må man se på hva man da skal tilby disse gjestene.

Når det gjelder at det er så teit å tro at folk faktisk vil til Norge så skjønner jeg ikke helt det.

En som er sulten i Afrika og som vet at man er mett i Norge vil nok mest sannsynlig ønske å komme hit om sultedøden da unngås. Eller om vilkårene er radikalt bedre. Det er ikke så innmari rart det?

Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 14:11   #2
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Maria Amelie uttransporteres i dag

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Så da mener du at det er bedre å hjelpe mange selvom hjelpen da ikke blir å integrere dem i landet vårt slik vi gjør i dag med relativt stor ressursbruk per hode? Det er bedre med andre løsninger hvor man kan hjelpe et betydelig antall - men kvaliteten på hjelpen er betydelig lavere?

(Det virker som om du svarer at man skal hjelpe mange med høyt nivå på hjelpen. Da rekker ikke ressursene til.)

Jeg sier ikke at du konkret kaller meg en rasist. Men du viser stadig til "folk" som i "alle" og evner ikke å se forskjell i hva andre mener. Jeg henviser til at jeg feks ikke er for full innvandring - men likevel for massiv hjelp til de som trenger det og får i retur at du spyr av holdningene og det jeg har sagt.

Du henviser også til land som Kenya og Tanzania som foregangsland på bistand til mennesker på flukt, uten å ta inn at bistanden de som er på flukt faktisk får der er ca ingenting. Jeg trenger å vite hva som er et akseptabelt minstenivå av bistand å gi til hver enkelt - for å kunne få et perspektiv på hvor mange man da kunne hjelpe istedenfor få som nå.

Og når du snakker om 42 millioner mennesker på flukt og at du er innvandringsliberal så antar jeg du mener at man ikke skal ta inn 1000 flere til Norge per år, men at du ønsker helt andre tall. Da må man se på hva man da skal tilby disse gjestene.

Når det gjelder at det er så teit å tro at folk faktisk vil til Norge så skjønner jeg ikke helt det.

En som er sulten i Afrika og som vet at man er mett i Norge vil nok mest sannsynlig ønske å komme hit om sultedøden da unngås. Eller om vilkårene er radikalt bedre. Det er ikke så innmari rart det?

Ok, her har vi snakket veldig mye forbi hverandre ser jeg. Jeg har sikkert ikke utrykt meg klart for det er mange meninger du tillegger meg som jeg har ment det stikk motsatte av.

- Jeg mener IKKE vi hjelper mennesker som kommer hit til landet på en god måte, overhode. Vi "stuer" de vekk i påvente av at byråkratiet skal behandle papirene deres. Dette er en helt annen diskusjon og utfallet av hva man mener er for meg, avhengi av om vi snakker om flykinger, asylsøkere eller arbeidsinnvandrere. Disse er 3 helt forskjellige grupper med 3 helt ulike behov mener jeg.
I korthet mener jeg at vi må ha et langt mer fleksibelt lovverk som åpner for midlertidig arbeidstilatelse. Det er bedre å jobbe en å sitte passiv i årevis og vente på søknader. De fleste VIL jobbe. Venstre og Høyre har mye bra å si om akkurat dette. Desverre er det et faktum at veldferdsstaten, slik den er i dag, passiviserer store grupper av mennesker som kommer til Norge, og gjør vondt verre. Jeg mener at tiden er moden for en diskusjon rundt hvordan man kan åpne opp samfunnet for massiv innvandring uten at det automatisk kvalifiserer mennekser til å like rettigheter til alle goder.

- Jeg ser IKKE på Kenya og Tanzania som foregangsland, herrgud, det var motsatt jeg mente. Poenget mitt var at vi må huske at de usle (og jeg bruker det ordet for det er jo ingenting i det store bildet) 15 000 som kommer seg hit er ingenting i det store bilde. I Kenya, Pakistan osv er det jo flykningleire med hundretusenvis av mennekser, det er disse landene som tar det store flertallet av folk på flukt, ikke Europa.

Når jeg kaller meg liberal på dette omårdet så er det fordi jeg ikke synes det er moralsk riktig for oss å sitte innenfor "Festung Europa" og nyte godt av den globaliserte verden på alle mulige måter, men de som på mange måter betaler for at vi har det så fint, ikke skal kunne forsøke å få seg et bedre liv om de måtte ønske det". Her i Europa reiste vi til USA når det var dårlige tider for mange mange år siden. Det har alltid vært store strømmer av migranter i verden som søker seg til et bedre liv, det er jo en universell menneskelig ting å gjøre. Så i prinsippet så mener jeg at ja, vi bør ha mye mer åpne grenser for mennesker som ønsker å skaffe et bedre liv for seg og sine. Det betyr ikke at de nødvendigvis skal ha krav på samme rettigheter som borgere av det landet de kommer til. Men jeg synes de skal ha mulighet til å prøve og skaffe seg et bedre liv om de ønsker det.
Det er en side av saken. Krig og elendighet og all den migrasjon det resulterer i blir en annen sak men der vi er direkte inneblandet i konflikt eller krig, om det måtte være gjennom olje eller NATO så mener jeg vi har et moralsk ansvar å forholde oss til disse menneskene ... jeg sier det igjen, det er en grunn til at vi er så rike i denne ene delen av verden.

Igjen, jeg personlig mener ikke at vi hjelper folk der de behøver det fordi bistandsindustrien har blitt som den har blitt. Det igjen er en annen diskusjon. Men det er også en grunn til at jeg mener vi må ta inn flere flykninger (en så lenge bistandsindustrien er så korrupt som den er og ikke hjelper de som behøver det).

Så tilbake til ordet kvalm, jeg blir kvalm av dobbeltmoralen til folk, IKKE av deg smilefjes og det tror jeg du innerst inne skjønte.

Så er jo dette bare mine personlige meninger og ingen andres. Og mye av det jeg snakker om blir jo på et overordnet moralsk nivå nærmest.

Sist redigert av Lisa : 25-01-11 kl 14:22.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:07.