Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Heia mamma? (NRK nett-tv)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-07, 12:10   #20
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heia mamma? (NRK nett-tv)

For det første: Det provoserer meg egentlig litt at man skal gjøre dette til en elendighetskonkurranse. "Tenk på de stakkars barna i Afrika", liksom. Som mor til et funksjonshemmet barn synes jeg det er skikkelig teit. Urteit.

Om barnelegens utspill:
Hun står frem som barnelege og slenger dritt om andre som MØDRE. Det helt uten å engang ha åpnet boka hun kritiserer dem for.

Hun er slett ikke alene om å ha sett de som har det verre. Jeg kunne jo også trukket paraleller fra de som er på barsel på vanlig vis og de jeg har møtt gjennom jobb på nyfødtintensiven. Barselkvinner som f.eks. har født prematurt eller som har fått barn med store misdannelser.

Men de har også noe til felles med de fleste andre mødre. De har kanskje også revnet og sliter med hormoner som raser. Og vet du; jeg synes at også de må få lov til å klage over "bagateller" selv om de av alle vet at det finnes verre ting.

Jeg har også et funksjonshemmet barn. Kanskje ikke ekstremvarianten (dvs; det dukker visst stadig opp noe nytt, så nå vet jeg snart ikke helt), men nok til at jeg kan relatere til noe av det med både sorg og psykisk smerte. Dette ekskluderer meg ikke fra fellesskapet med andre mødre. Jeg vil alltid ha mye mer til felles med andre mødre enn det er ulikheter. Heldigvis.

Faktisk vet jeg om flere barselkvinner som føler skyld og skam for at de "klager" over vonde sting og såre underliv midt i elendigheten med et barn som ingen vet hvordan det vil gå med. Men deres "bagateller" trenger rom de også. I noen tilfeller kan det å gripe fatt i "bagatellene" og prate om det gi noe av det fellesskapet de kanskje føler seg utenfor. For det er også sårt og ensomt. Kanskje er "bagatellene" mer konkret, håndfast og overvinnelig å fokusere på.

Tror man virkelig at folk som sliter med alvorlige problemer aldri noensinne synes "bagatellene" er kjipe?

Og så er det denne røyken og drikkingen, da.

Sitat:

Selv fant Anne ut at hun var gravid rett etter at hun kom hjem fra seminar i Barcelona.
- Jeg hadde jo omtrent bodd på en sånn herlig liten cava-bar hele uka. Men jeg orket ikke å bli hysterisk av den grunn. Jenter kan bare slutte å lyve om det der. Når det er sagt, så er det selvfølgelig utrolig teit å drikke og røyke bevisst under svangerskapet, sier hun.

(min utheving)
http://www.mozon.no/php/art.php?id=370510

Jeg er forøvrig ganske så enig i det de sier lenger opp også.

Sitat:

- For det første er det for dumt med kritikk fra folk som ikke har lest boka vår. For det andre er det litt typisk at når vi kvinner mener noe blir det kalt sutring, mens når menn mener noe heter det kraftig utspill.

- Det er uttrykk for en ekstrem arroganse når man avfeier prosjektet vårt med å si at vi er priviligerte mammaer som får alt servert på sølvfat og derfor burde holde kjeft.

En krampeklønete opptreden på Skavlan er da for svingende ikke nok til å avgjøre at boken (som få har lest) er teit. Det er ikke alltid at det er de som klarer å holde hodet kaldt og ikke drite seg ut som skriver de beste bøkene.

Jeg synes det er synd at folk med funksjonshemmede barn faller for dette forsøket i å gjøre det til en lidelseskonkurranse og sender inn sine bidrag i debatten mens de tror at de har blitt tråkket på. Bare fordi en barnelege som heller ikke har lest boken forteller dem det.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:51.