Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?
Jeg ser nå at jeg burde ha hoppet inn i tråden tidligere, siden jeg er fostermor for katter til FOD, og vet sikkert mer om omplassering enn de fleste her.
Det er ingen tvil om at katten må bort. En katt på 2 1/2 år er for gammel til at du får forandret atferden uten veldig stor innsats. Gjennom årene har jeg hatt katter i forskjellige aldre, med forskjellige utfordringer, og det skal veldig mye til å endre på etablert oppførsel hos en voksen katt. Og når man har små barn i huset, er det nesten umulig å kunne ta den tiden. Det er derfor jeg ytterst sjeldent tar imot de mest utfordrende kattene. Og FOD vet at jeg ikke tar imot katter som ikke går med barn. Det er ikke aktuelt.
Du kan snakke med FOD eller Dyrebeskyttelsen. Problemet er det at mye vanskeligere å omplassere katter som ikke går sammen med barn. Da kan katten risikere å bli boende der veldig lenge fordi FOD ikke avliver katter. Jeg vet ikke hva som er praksis hos Dyrebeskyttelsen. Og da tar den plassen fra en katt som faktisk har en fremtid foran seg.
Jeg ville forsøkt å omplassere katten til noen uten barn. Jeg tror ikke katten vil endre atferden så mye selv om den får gode utemuligheter. Den har lært seg at atferden er greit. Hvis det ikke går, da får du heller ta avlivingsdiskusjonen. Men katten må vekk, ja.
Jeg må forresten svare på noe Floksa nevnte. Det stemmer nok ikke at det er like høy returprosent alle steder. Jeg er ganske sikker på at FOD ikke får så mange katter i retur fordi de er fryktelig nøye på hvem som får adoptere. Og de vil nok ikke la en familie få en katt som er stemplet uegnet for familier.
|