|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er norske barn friskere?
Hvordan er det med amming og glutenintroduksjon, det er fordel at det skjer samtidig, ikke sant? Hvordan er det med andre matvarer som er litt allergene, typisk egg og fisk? Lillemor er straks 9 måneder og jeg har ikke introdusert egg ennå, men har tenkt å slutte å amme om en måneds tid. Er det bare å kjøre på med egg nå, sjekke at det går bra og så slutte å amme da? Sånn evidence-based så skal vel det være greit?
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sånn evidence-based er det en fordel, spesielt for barn av mødre med allergier, at de introduseres for allergener mens mor ammer og dermed skiller ut noe av allergenet i morsmelken. I hvertfall peker undersøkelsene i den retning, og det ser ut til at det kan være en fordel for barn med disposisjon for peanøttallergi at de blir introdusert for peanøtter i ammeperioden, samtidig er det endel sentra som vil vente veldig lenge med introduksjon av kumelkprotein for barn som ikke ammes hvis det er alvorlig allergi i familien. (NB - dette er ikke gjennomforsket og ikke endel av de norske anbefalingene, bare siterer det som ble diskutert på en astma-og allergikongress jeg var på i mai).
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Spise masse nøtter selv da? Jeg har ingen allergier men mannen min er veldig allergisk mot en del ting.
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Det er ikke helsegevinst i astma- og allergigaten etter 4 mnd alder OG gluten er introdusert slik man ser verden idag. Som du vet kan jo det endre seg, dette er et område det forskes mye på. Men infeksjonsmedisinerne anbefaler at man ammer i hvertfall til ungen nærmer seg året da man mener antistoffene har endel å si. Ernæringspolitisk er ikke morsmelk overlegent noe som helst når de er blitt så store.
|
|
|
#5 |
|
Mother of Dragons
|
Det er veldig godt spørsmål altså og jeg vet ikke helt. Hun får jo ikke så mye morsmelk nå da, det er morgen og kveldsamming og en og annen lunsjpupp om jeg er hjemme. Og hun får jo grøt hvor det er melk i, nesten alle disse barnegrøtene er det litt melk i.
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Hun bør ha morsmelkerstating der hun ellers ville drukket melk. Altså ikke vanlig kumelk. Dette hovedsaklig på grunn av jerninnholdet og den effekten melk har på jernopptaket som du jo kjenner.
|
|
|
#7 |
|
Mother of Dragons
|
Hun blir 10 måneder når jeg kutter ut. Det er bra det, i forhold til hvor sterkt jeg misliker det, og til dels fordi at når hun er 10 mnd så må jeg reise bort en ukes tid, så da tenker jeg at det går av seg selv.
|
|
|
#8 |
|
I mål
|
Forsvinner helsegevinsten når de er 10 måneder? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Ja. Men det diskuteres om nettopp barn som Esmes datter med veldig allergiske familiemedlemmer hva som er best, å introdusere med morsmelkparaply (dvs tidlig) eller vente lengst mulig. Der har ikke fagmiljøene landet helt ennå.
|
|
|
#10 |
|
I mål
|
Ok. Men vi har ingen allergier i familien og storebror er heller ikke blitt allergisk for noe; er det bare å kjøre på nå mens jeg ammer da? Jeg har en veldig systematisk gradvis innføring av gluten da, bare glutengrøt til ett av to grøtmåltider i starten, og går veien via havre, deretter havre med hvete og passer på at når hvetegrøten kommer, gis den ikke hver dag. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Mother of Dragons
|
De småbarnsglassene inneholder jo jordbær og fisk og melk og alt mulig, mye tidligere enn hva jeg hadde tenkt å introdusere ting ja. Man må nesten, om man synes det er viktig da, lese nøye på glasset hva som er i det.
|
|
|
#12 |
|
kamelkonsument
|
Jeg husker helsesøster rådet meg til å vente til barnet var året gammelt før jeg introduserte henne for mat som er litt allergene. Dette fulgte jeg med Amidatteren, men hadde elegant glemt det da Amisønnen skulle fôres. Det gikk bra. Men han ble ammet til han var ca 15 mnd, så det er mulig det bidro til suksessen.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|