Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken
Opprinnelig lagt inn av mkj, her.
Det var et atalt brev å sende ut - som 'er du helt sikker på at du ikke kanskje er en idiot hvis du tenker deg veldig godt om.'
Det bør være frivillig.
Når det er sagt. Jeg/vi er ateister, men jeg sender allikevel ungene til kirka før jul dersom skole eller barnehage skal dit. (Uten at jeg jeg dermed sier at det er det riktige - det må hver og en finne ut for seg selv) Jeg tror ikke de blir besmudlet av det, og vi voksne er åpne om at vi ikke tror på gud, og hvem vet hva ungene ender opp med å tro på.
Jeg sendte også jentungen i kirka de to første skoleårene når det var skolegudstjeneste før jul. Tenkte at hun ikke hadde vondt av det, og at hun kanskje kunne lære noe av det. Når hun så kommer hjem, og forteller at jeg lyger til henne, for hun har nemlig hørt at gud har skapt jorden, da foretrekker jeg å holde henne borte fra vranglære og forkynnelse i skoletida. Vi hadde mange og lange samtaler rundt det som har med religion og tro/ikke tro å gjøre, det var veldig fint og lærerikt for henne, men det kirkelige innslaget rundt juleavslutninga var likevel veldig forvirrende for en såpass liten unge som en 6-7-åring. Jeg mener fremdeles den religiøse oppdragelsen bør ene og alene være foreldrenes valg og ansvar, og at forkynnelse og religionsutøvelse ikke har noe i skolen å gjøre. Opplysning og undervisning, ja takk! Men IKKE forkynnelse, og fremstilling av religion som en sannhet, det godtar jeg ikke for mine barn.