|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken
Jeg og!
|
|
|
#102 |
|
Ekvilist
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenKristendom og nisser i kulturhistorisk perspektiv kan jeg fint lite om. Men jeg vet at min sønn tok ordet "Gud" i sin munn første gang da han var nesten seks år gammel. (Det vil si for et par uker siden.) I barnehagen synger de kun sanger som ikke innlemmer Gud. De besøker heller ikke kirken, noe vi heller ikke gjør her i heimen. Så kunnskapene på den fronten er foreløpig skral. Nå har det vært veldig vanskelig å tallfeste hvor mange kristne vi har her i landet, men tall har vel antydet at ca. 30-40% anser seg som religiøse som tror på "noe" - hvorav et fåtall av disse igjen definerer seg som personlig kristne, og tror at Jesus er Guds sønn. Jeg blir ikke veldig overrasket om barna i Norge statistisk sett har større kunnskap om, og et nærere forhold til nissen, sammenlignet med Gud. Jeg tipper at de fleste barn i dag forbinder jul med: pepperkaker, gaver, julekalender, adventserien på NRK, juletrær og nissen. Dette hadde det i grunn vært interessant å få tallfestet. At det viktige julebudskapet "kuppes" av ikke-kristne som meg, som bare tar med meg de overfladiske tradisjonene, vil jeg anta må være litt frustrerende for de som er opptatt av julens opprinnelige budskap. Det har jeg i grunn ingen vanskeligheter med å forstå heller.
|
|
|
#103 |
|
Glamorøs
|
Tja, det er vel like frustrerende at kristendommen kuppet juleblotet til å begynne med.
|
|
|
#104 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Djeez. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Glamorøs
|
Well, look who's talking.
|
|
|
#106 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Når du sier gud mener du altså julegudstjeneste? Eller mener du at du synes nisser er mer interessant enn hva gud er sånn generelt? Eller at de har like sterk påvirkning på kulturen vår?
|
|
|
#107 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#109 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#110 |
|
|
I noen av mine mer, hm, kritiserende øyeblikk vil jeg vel påstå at religionsundervisning ofte er nissehistorier. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#112 |
|
Ekvilist
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenDet ligger vel litt mer historie og dokumentasjon bak Jesus og Muhammed sin eksistens enn nisser og new age type ting? Guds eksistens dermot, er en annen sak.
|
|
|
#113 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg synes bare du uttalte deg utydelig.
|
|
|
#115 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#116 |
|
Glamorøs
|
At Jesus og Mohammed har eksistert sier ingeting om at religion er sant.
Hva vet du om det? Akkurat når det kommer til religion så pleier jeg å være så arrogant jo. Akkurat som kristne, muslimer, whatever sier "det finnes en gud" så sier jeg "Det finnes ikke, det er overtro". Hvorfor skal man måtte trå så himla mye lettere rundt mennesker som tror, enn rundt dem som ikke gjør det?
|
|
|
#117 |
|
Textrovert
|
Men trenger du være like arrogant som dem, da? Og dessuten, det går da fint an å være både troende og ikke-troende uten å latterliggøre andres tro, følelser og meninger?
|
|
|
#118 |
|
Glamorøs
|
Selvfølgelig. Men hvorfor er det mer latterliggjørene å si "det finnes ingen gud" enn "Det finnes en gud"?
|
|
|
#119 |
|
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg fikk svar på mail, forresten. :skyter inn: Kontaktpersonen var tydeligvis ikke den som hadde skrevet brevet, men takket for innspill, ville ta det opp med rektor og komme tilbake til meg i løpet av, eh, uken. (Uken? |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Textrovert
|
Jeg har da vel ikke sagt at det er mer latterliggjørende. Jeg sier jo at det er like ille. Så hvis du ikke liker påståelige kristne, hvorfor da være like påståelig selv?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|