|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereJeg trodde det med betalt utdanning når man blir alene med barn gjelder uansett alder (og kjønn), det gjorde iallfall det før.
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Men hvorfor skal man ha rett til å få betalt utdanningen bare fordi man blir alene med barna? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Fordi det blir sett på som en Bra Ting at folk kommer seg ut i jobb og kan forsørge seg selv fremfor å få sosialhjelp eller leve på diverse trygdeordninger. Og jeg tror kun det gjelder de som ikke har utdanning fra før, men det er jeg ikke sikker på.
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Så du mener at det ikke finnes noe alternativ mellom et liv på sosialstønad og fullfinansiert utdanning. Alle har jo rett til gratis skolegang, stipender og studielån, jeg synes egentlig vi er veldig heldige som det er i Norge, og at det bør diskuteres hvor mange ganger man faktisk har rett til disse tingene. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Drømmer
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikererine: Man er jo ikke garantert å få det , selv om man er alene. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nei, jeg mener ikke det, men syns det ser ut som om det er det som er tanken bak, og at det er derfor reglene ble laget i sin tid. Når det er sagt syns jeg det er en bra ting at disse mulighetene fins.
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Vi har jo like muligheter i teorien, men selvfølgelig ikke i praksis. Det er mange faktorer i livet som avgjør om man f.eks klarer å ta utdanning eller ikke. Poenget mitt er vel at jeg synes grensen for hva som skal til for å få hjelp av NAV bør heves. Ikke fordi jeg føler meg urettferdig behandlet, eller ikke unner andre mennesker hjelp, men fordi det går så utrolig mye tid og penger med på å hjelpe og "saksbehandle" mennesker som egentlig burde være i stand til å hjelpe seg selv. Som noen var inne på før i tråden: Det er ikke en menneskerett å tjene like mye som alle andre rundt seg ( og i alle faser av livet) det er en menneskerett å ha nok penger til å leve et anstendig og verdig liv, og å ha en jobb og være i stand til å forsørge seg selv. Stor forskjell. Satt på spissen: Er det "urettferdig" at min venninne som jobbet mye mer enn jeg på skolen, hadde et hode for realfag, ble siv.ing og fikk en godt betalt jobb i et privat selskap i dag tjener tre ganger mer enn det jeg gjør? Alle kan ikke tjene likt, alltid, eller ha like høy levestandard, dessverre, og jeg synes ikke staten bør finansiere ny utdanning for mennesker som f.eks har stor enebolig, hytte og råd til å reise på to sydenturer i året, samtidig som kronisk syke må stå med lua i hånden og vente i flere måneder på å få penger til å betale husleia. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| arbeidsavklaringspenger, holdninger, kroniker, nav, syk, trygd |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|