Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julegaver til egne barn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-10, 20:03   #41
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegaver til egne barn

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Gutta får små gaver fra oss, så kan besteforeldre få "æren" av å gi den gjeveste gaven. De har jo alt de trenger og vi gidder ikke å finne på dyre ting bare for at vi skal kjøpe dyre ting. Barna mine ønsker seg ikke dyre ting heller. Det vil jo kanskje med tid og stunder bli slik at de sammenligner seg med andre og dermed kanskje forventer dyre gaver fra oss, men den tid den sorg.

Litt sånn er det her også. Jeg kjøper ikke dyrt bare for å kjøpe dyrt, men stort sett så gjemmer jeg unna ting jeg kjøper inn før jul, så summen blir vel ganske høy, men det MÅ ikke være en dyr ting nei.

Men om de trenger noe dyrt, så får de det like gjerne til jul som ellers, men kjøper ikke noe dyrt bare for å gjøre det.

Gammel 17-11-10, 20:06   #42
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

God ide! Det hadde nok min største også likt Det er så mye ræl på markedet..... De har noen til 12,5 kr pr stk, er det sånne du tenker? Eller har du et konkret tips? God ide

Min eldste er 11 år, så jeg tenker mer på type kunstnersett e.l. også er det flere typer blyanter som selges i ulike sett som er lurt å kjøpe - har jeg skjønt idag *egen tråd*

Gammel 17-11-10, 20:09   #43
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Svi for..? Vi har til dels stor familie (på gubbens side), og jeg ser vel heller på det som en ulempe enn en fordel sånn gavemessig. Barna får alt for mange gaver, og etterhvert som det blir en del å fordele på så får de mye ræl også.

Jeg er kanskje litt vel hårsår, men husker for godt barndommen der enkelte fikk i bøtter og spann, mens vi, som hadde liten slekt hvor ingen hadde spesielt god råd, fikk småtterier. Joda, man skal ikke tenke sånn, men jeg merker at jeg uansett gjør det. Samtidig vil jeg ikke fylle huset med ræl, så det må være gaver med vits i, og som blir ønsket (etterhvert).

Gammel 17-11-10, 20:19   #44
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gir gutta noe de ønsker seg, men det behøver ikke være dyre greier. De bryr seg ikke om priser.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 20:22   #45
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Fordelen med liten familie er jo at man kan bruke pengene på egne barn i stedet. Og da kan man kjøpe ting de ønsker seg og trenger istedetfor "ræl". Skjønner godt at man kompenserer litt, om man har råd til det.

Vi pleier å kjøpe noe han trenger eller ønsker seg veldig, som er litt dyrere. Jeg pakker ikke inn dresser og ulltøy, men ski og DVD-spiller til bilen har han fått, da dette er noe han har glede av. Pleier også å se an litt ifht hva resten av familien kjøper. Men det blir mest leker og sånt her, ja. Kjøper ikke mye ellers i året da. Det er jul og bursdag der ønskene innfris.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 20:27   #46
Slettet bruker
Passiv

Standard

Svi for..? Vi har til dels stor familie (på gubbens side), og jeg ser vel heller på det som en ulempe enn en fordel sånn gavemessig. Barna får alt for mange gaver, og etterhvert som det blir en del å fordele på så får de mye ræl også.

Sånn i julesammenheng så var den kommentaren der litt Marie Antoinette synes jeg. Det er mange følelser rundt jul. Og det er ikke så artig bestandig å se at det ikke er så mange i verden som ønsker å glede barnet ens på julaften.

Det er en grunn til at jeg svir mange tusen til jul - det er bare Drammen og jeg som gir våre barn noe.

Men poenget ditt er jo der - de får ganske fine ting.

Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 21:35   #47
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg husker nå det som ganske sårt å sitte på skolen og høre på hvor mye fint (ræl eller ikke) de andre hadde fått til jul da jeg var liten. Vi hadde hverken stor familie eller god økonomi. Mamma klarte stortsett å ordne noe fint til oss og vi var veldig takknemlige barn altså, men alikevel ...

Gammel 17-11-10, 21:44   #48
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her blir det mobil til -02erne, mens vesla har vi vel egentlig ikke funnet noe til ennå. Det blir da enkle billige mobiler til 399 uten abb, rett og slett fordi jeg er ganske sikker på at de vil bli ødelagt eller mistet ganske fort. De kommer nok til å bli ekstatiske. Vil helst ha en leke/duppeditt, praktiske ting ønsker vi oss heller av besteforeldre o.l.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 21:51   #49
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Vi har heller ikke så stor familie, men minde foreldre pleier alltid å kjøpe ordentlige og fine julegaver, både klær og en leke de ønsker seg. Jeg pleier nok å svi av noen tusen jeg også, og det blir gjerne flere presanger. Jeg ser det har en tendens til å bli dyrere jo eldre barnet er.

Minste på 3 blir lykkelig for det meste, har til nå kjøpt en prinsesselommelyk, kommer til å kjøpe litt playmo, og sikkert noe lite rosa dukkegreier.
Mellomste på 8 har bursdag imorgen, så jeg tenkte å høre litt seinere hva han ønsker seg til jul, men foreløpig er alternativene: mobil, ipod (usikker på touch eller vanlig), wii (men da vil jeg ha tv på rommet hans, og da blir det skrekkelig dyrt...).
Eldste på 14 ønsker seg masse bøker samt en ipod touch, hun får nok begge deler, for jeg vet at besteforeldrene har kjøpt et deilig røros ullpledd til henne (som hun ønsker seg veldig, fiiiine jenta mi )

Så ja, det blir nok litt pæng...

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 21:53   #50
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Ungene får noe de ønsker seg, de største ønsker som regel klær, de minste ønsker leker. Vi kjøper ikke masse store ting, de får det de trenger ellers i året og mangler absolutt ingenting.
Vi bruker ikke masse, masse penger bare for å gi masse. Her er aldri overflod av gaver på julaften og det vil vi heller ikke ha.

Gammel 17-11-10, 22:00   #51
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Sånn i julesammenheng så var den kommentaren der litt Marie Antoinette synes jeg. Det er mange følelser rundt jul. Og det er ikke så artig bestandig å se at det ikke er så mange i verden som ønsker å glede barnet ens på julaften.

Det er en grunn til at jeg svir mange tusen til jul - det er bare Drammen og jeg som gir våre barn noe.

Men poenget ditt er jo der - de får ganske fine ting.

Det var jo et godt poeng. Ungene mine får ikke fra så utrolig mange, men det mange nok til at det blir et pakkeberg. Særlig besteforeldrene gir utrolig mange gaver. Hadde det ikke vært noen andre hadde jeg helt sikkert tenkt som deg. (og helt sikkert planlagt sånn at dyre innkjøp har blitt lagt til jula, sånn at man faktisk har hatt noe skikkelig å kjøpe)

Vi har kjøpt både sykkel og Wii tidligere i år, tenkte på å spare det til jul, men da gir vi heller billigere julegaver iom at disse gaveideene er brukt opp.

Gammel 17-11-10, 22:20   #52
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg vil at mine skal få en ting under treet de virkelig blir glad for. Jeg husker nemlig ennå skuffelsen det året jeg fikk joggedress til jul av mine foreldre mens mine søsken fikk cd-spiller og TV. Og mine blir ikke sånn glad av klær og praktiske ting. Men det trenger ikke være en dyr ting nødvendigvis, og det trenger ikke være leker. Eldstemann hos oss leker jo veldig lite med leker, så der blir det en vurderingssak om man i det hele tatt skal gi etter for legoønskene hans eller kjøpe noe han kommer til å bruke mer. Ellers får mine unger lite gaver utenom kjernefamilien, så vi kompenserer litt med å sørge for at det er noen pakker under treet. Hvis vi gir ski og skidress, sørger vi for at det ligger et par andre mindre leker der.

Jeg tenker for din del - ønsker hun seg fargestifter er det jo det hun blir glad for.

Den skuffelsen ønsker jeg å skåne mine for også. For jula er først og fremst for barna. Jeg elsker stjernene i øynene deres, og takknemligheten de utviser.

De første årene kjøpte jeg flere gaver fra meg og pappaen. Gjerne en med leke(r) og en med klær. Og en hver fra oss begge. Men de drukna i alle gavene (stor familie, første småbarna på mange år = megagavedryss), så vi bestemte oss for bare en gave fra oss foreldrene (og en fra søsken). I år blir det separat gave fra meg og pappaen fordi vi ikke blir enige om pris. Dessuten kommer det en fra broren (som jeg står for). Men det må ikke være dyrt. Snuppa får DS + spill i år, så hennes blir dyrere enn brorens. Et sted mellom 12 og 1600. Minien får antageligvis den enkleste snowraceren og ender opp med en total på 5-600 kroner.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jepp. Det må de faktisk. Julaften skal være forventninger som er så store og så spennende at det er vondt i magen nesten - for så å eksplodere i at de innfris når papiret tas av. Mine druknes i gaver og de elsker det og fortjener hver eneste en. Og jeg - jeg elsker å kjøpe dem. Drammen også.

I år vanker det tv, snowboard, sovestoler, masse ps3-spill, movekontrollere, antagelig en liten laptop til den ene, nye skikkelige ski til den andre, masse DC-klær, skate/laptopsekker - the works. Og bøker. Og spill. Og sikkert enda mer.

I love you!

Gammel 17-11-10, 22:30   #53
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Vår skjønner seg ikke på priser, og er for liten til å åpne mange gaver uten å bli sliten, så hun får Duplo-søppelbil under treet av oss, ny bilstol (nå, ikke til jul) som hun selvfølgelig ikke skjønner noe av, og påfyll med eventuelt "manglende" klær fra ønskelista etter jul. Duplo-søppelbilen er kjøpt med omtanke, hun liker kjøretøy-leker veldig godt, og dessuten er søppelhentinga den virkelig store begivenheten i barnehagen hver uke, så jeg tror det blir veldig godt likt. Når hun blir større kommer vi nok til å tenke annerledes, men enn så lenge kjøper jeg ikke bare for å kjøpe.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:23.