Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?
Nå har jeg diskutert dette med noen som forsker på temaet, og her er tankene mine etter dette:
En skulle jo tro at årsaken til økt andel uføretrygdede ligger i at flere er syke nå. Det er det vel lite som tyder på. Heller motsatt.
Jeg tror det er en kombinasjon av faktorer som feks tøffere arbeidsmarked med høye krav til utdanning og kompetanse, folk blir eldre nå (dvs det er flere år man kan søke om uføretrygd på), det er en økt anerkjennelse av psykiske lidelser (mange unge som blir uføretrygdet blir uføretrygdet pga dette). Samtidig er det rom for skjønn blant leger som skal vurdere arbeidsevnen, og da kommer jo både legen og pasientens holdninger frem gjennom hvordan plager rapporteres og vurderes. Folk er veldig opptatt av helse nå, og mange får helseangst når de leser i avisen om alt som er farlig (feks stress), og kjenner litt ekstra godt etter om ryggen er ekstra vond i dag, og kanskje det er dårlig for meg å gå på jobben slik som ryggen min er. I tillegg så er holdninger til jobb annerledes. Det er ikke nok bare å ha en jobb nå, helst skal man ha en karriere. Og den skal oppleves som meningsfull og viktig. Og hvis man ikke har tilgang på en slik jobb så er det klart at motivasjonen blir lavere. I tillegg så har vi så gode ordninger i Norge at det er et reellt alternativ for mange "halvsyke" (og de fleste av oss har jo minst en diagnose når vi tenker etter). Etter hva jeg har forstått så er det ikke mye forskjell i hva feks en alenemor med tre barn kan få i uføretrygd versus det hun kan få i lønn som renholder (og der er det ingen fleksitid eller hjemmekontor altså). Da blir det jo direkte irrasjonelt å velge å slite seg ut i jobben?
Jeg tror at vi må endre på systemet. Vi må finne andre måter å hjelpe disse halvsyke menneskene enn å bare langtidssykemelde/uføretrygde dem. For noen av dem er det jo med å gjøre vondt verre. Tror 30-40% av de uføre har en psykisk lidelse (mest depresjon og angst) om jeg husker rett, og det er veldig få (om noen) av disse psykiske lidelsene som blir bedre av å gå hjemme og tenke på dem. Det er usunt å være sykemeldt og uføretrygdet, det medfører isolasjon og altfor mye ledig tid til lite konstruktiv grubling. Det er ingen dans på roser å være uføretrygdet! Det er klart at noen er så syke at de ikke får gjort noe fornuftig jobb. Men jeg tror det er mange av de som er uføre som kunne jobbet. Vi kan jo ikke forvente at de som er ufør bare skal ligge flatt ut heller. Hun som blogget kunne vel hatt noen prosent med kontorjobb? Han som stilte som ordførerkandidat (for frp!) kunne tydeligvis også gjort noe mer enn han gjør nå.
I tillegg så tror jeg det at andelen uføretrygdede øker så mye er en overdrivelse. Det er nok en økning, men den er ikke sånn kjempeekstrem. Men jeg tror at endringene i verdier fra idealisme til materialisme i befolkningen har gjort at irritasjonen over at noen jobber veldig hardt mens andre får gratis penger har økt mer enn den faktiske andelen uføretrygdede skulle tilsi.