Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dårlig mat er omsorgssvikt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-10, 08:43   #61
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dårlig mat er omsorgssvikt

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Min svigermor var f.eks. en dyktig kokk, husmor og kone. Men hun svarer ikke når barn snakker til henne. Jeg tror ikke engang hun enser dem. De er som luft for henne når kommunikasjonen skal gå den veien. For henne er dette sånn det skal være. Barn skal bare snakkes til og hva de eventuelt sier selv er bare bakgrunnsstøy som evt. må hysjes ned når far hviler middag.
.

Det hørtes jo trivelig ut.

Om alternativet er det eller ferdigmat ville nok jeg ha valgt ferdigmat. Sier som Ole Brum, ja takk begge deler. Maten kan lages fra bunnen av, sammen tilogmed og klare å snakke med og til barna.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 09:41   #62
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det blir et hån mot unger som lever under reell omsorgssvikt, jeg. Å dra frem familier der torosuppa kommer på bordet nå og da, ungene får et varmt måltid og går mette til sengs, og påstå at det er omsorgssvikt er rett og slett en fornærmelse.

Jeg er ikke så fan av å sammenligne til vanlig, men ærlig talt. Jeg tar meg i å lure på hvordan slike påstander må være å lese for de som har kjent/kjenner reell omsorgssvikt på kroppen.

Så enig, så enig!

Gammel 20-10-10, 09:47   #63
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får ikke prikket deg, kie, men jeg er veldig enig.

Gammel 20-10-10, 09:56   #64
Havbris
Aktiv

Havbris sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Havbris er litt kul
Standard

Om ungene bare får posesuppe til middag 7 dager i uken, 12 mnd i året, så er jeg enig i at det er omsorgssvikt. Satser på at det var det hun mente.

Vi nyter toro tomatsuppe til tider hver fredag. :barnemishandler:

Havbris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 10:11   #65
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Ellers flirer jeg litt av tråden, det er det pigede ikke så lenge siden det var en tråd om hvor forferdelig usunt halvfabrikatere er, og hvor lett det er å lage noe fra skrætsj i stedet.

Men liker vi å høre det fra en ussel faglærer i ernæring?

Men var det noen som ropte på barnevernet i vår diskusjon?

Man ringer liksom ikke barnevernet selv om naboen er klønete på kjøkkenet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 10:35   #66
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Puh! : puster lettet ut:

Ellers kjenner jeg at jeg er veldig, veldig enig med Kie i denne tråden.

Margit Vea er forøvrig ute med bok i disse tider, og syntes vel PR-budsjettet til forlaget var litt gnient.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 11:11   #67
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Journalist Trygve Lundemo skriver noe om dette i Adressa i dag.

Sitat:

Kari Jaquesson og kompani (les: Margit Vea) er like farlige for helsen til folk som en del ekstra fettveller, fordi de herjer med folks stolthet og selvbilde...

...den moralske pekefingeren er et dårlig redksap for den som skal bekjempe de helsemessige konsekvensene av den norske overfloden.

Han skriver mye mer og, som jeg synes er bra. Det er noe med måten dette blir tatt opp på av KJ og MV. Det er en arroganse som fører til at folk snur ryggen til de i stedet for å lytte.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 11:31   #68
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det blir et hån mot unger som lever under reell omsorgssvikt, jeg. Å dra frem familier der torosuppa kommer på bordet nå og da, ungene får et varmt måltid og går mette til sengs, og påstå at det er omsorgssvikt er rett og slett en fornærmelse.

Veldig enig. Jeg tenkte å formulere noe om dette i går, men kom ikke så langt. I tillegg vil jeg tro at å trekke fram omsorgssvikt-begrepet i tide og utide på sikt kan føre til en ufarliggjøring av det.

Sist redigert av ElinM : 20-10-10 kl 11:35. Årsak: skriveleif
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 11:35   #69
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

å trekke fram omsorgssvikt-begrepet i tide og utide på sikt kan føre til en ufarliggjøring av det.

Utrolig viktig poeng! Det begrepet er i ferd med å utvannes, og det er virkelig ingen tjent med.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 11:37   #70
Maki
Erfaren

Maki sin avatar

Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Enig med de fleste her, de roper høyt og upresist om noe de ikke har nok kunnskap om. Og de gjør det med en slik arroganse at mange lukker ørene fremfor å ta til seg budskapet.

De fleste skjønner jo at å lage mat fra grunnen av er det beste av helsemessige årsaker. Men de fleste vet også at det er helt greit å spise både halvfabrikat og ferdigmat innimellom.

Veldig enig med at de misbruker omorgssvikt-begrepet, og det må føles som et hån mot de som virkelig lider av omsorgssvikt.

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 11:38   #71
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Havbris, her.

Om ungene bare får posesuppe til middag 7 dager i uken, 12 mnd i året, så er jeg enig i at det er omsorgssvikt. Satser på at det var det hun mente.

Å servere suppe 7 dager i uka, 12 måneder i året, er neppe ideelt om man lager den fra grunnen av heller.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 11:47   #72
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er veldig enig, kie. Jeg lurer på om det bunner i at slike matlagings- og kostholdsfantaster genuint tror (sånn helt innerst inne) at folk som bruker mye ferdigmat ikke bryr seg om å gi barna sine det beste? At de rett og slett gir litt blaffen i ungene?

Lurer på det jeg også. Det jeg imidlertid vet er at mannen og jeg ikke er så glade i å lage mat. Når vi kommer hjem fra barnehage har vi tid til å leke litt og er glade og fornøyde (vel ikke bestandig). Skulle vi tatt oss i nakken og laget mat fra bunnen daglig, vet jeg at det lett hadde blitt andre toner. Jaja, jeg vet det er snakk om prioritering osv, men vi er nå alle ulike på det feltet. I vårt hjem er vi sikkert bedre på ett eller annet enn andre, så slikt jevner seg vel ut i det lange løp, velger jeg å tro.

Gammel 20-10-10, 11:53   #73
Slettet bruker
Passiv

Standard

Her er hele kommentaren Nessie siterer fra. Verd å lese.

Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 11:53   #74
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ofte det er motsatt når det gjelder babymat; jeg kjenner flere som gir babyen middagsglass og pulvergrøt fordi de tror at dette er bedre mat enn det man lager selv. Og her synes jeg Margit Vea har et poeng; at mange foreldre mangler selvtillit på kjøkkenet fordi babymat blir fremstilt som en komplisert affære.

Gammel 20-10-10, 11:58   #75
Maki
Erfaren

Maki sin avatar

Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Sant Niobe, og babymat er jo enkel å lage! Til å begynne med er det jo bare å koke en potet og ei gulrot, bland i litt morsmelk, og vips - middag!

Når de to eldste, nå 11 og 14 år, var babyer var det mest vanlig å gi Neslte grøt og middagsglass. Nå, med lillemor på 1 år, er det blitt mere fokus på hjemmelaget.

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 12:08   #76
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er egentlig litt skuffet over Vea. Jeg har holdt henne for en foregangskvinne når det gjelder matlaging til småbarn. Da Storesøster var baby kjøpte jeg en bok av henne om matlaging til babyer og småbarn. Det var et kjærkomment innslag i en verden full av nestle. Hennes uttalelser den gang var med på å gi meg troen på at det var, ikke bare greit, men faktisk bra å lage babymaten selv.

Den gang hadde hun en positiv vinkling på det, som dro i riktig retning. Nå har hun tydeligvis falt i fella og blitt tabloid hun også, og jeg kjenner at jeg ikke tar henne like mye på alvor lengre.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 12:11   #77
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og jeg synes fokuset på hjemmelaget mat er positivt. Bare for fem år siden, da eldste var baby, ble man sett på som alternativ, sær og spesiell om man laget babymaten selv. Jeg merker at vinden er snudd bittelitt nå som minsten er baby. Det samme gjelder nok for tøybleier, bæring osv.

Jeg synes det er et paradoks at vi, med betalt fri for å ta oss av barna våre og med god tilgang til alle mulige råvarer og ingredienser, bruker så mye ferdigmat til babyene.

Gammel 20-10-10, 12:14   #78
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Ja, jeg er også skuffet av "spissformuleringene" til Vea i denne sammenheng. Hun mister mange tilhørere på en måten, og taper terreng.

Men det handler også litt om barnslig trass blant enkelte. Som f eks. en jeg kjenne som hvertfall ikke skal slutte å røyke når så mange oppfordrer til det. Da skal han "pinadø" røyke til "the bitter end". Så får han vist dem!

Gammel 20-10-10, 17:54   #79
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Dama var fryktelig tabloid, jeg er enig i det. Om det var barnemishandling å gi ungene Toro så burde det jo aldri ha blitt solgt i utgangspunktet. Men jeg fniser fremdeles av denne tråden. Og tipper at den stakkars dama nå har lært at hun ikke skal sette ting på spissen på den måten.

Gammel 20-10-10, 19:51   #80
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lagde mye babymat selv både for over tjue år siden og for åtte år siden, uten at det ble sett på som så spesielt, alternativt eller sært. Det var mange som gjorde det. Og jeg hadde en eller to bøker om spedbarnsmat man kunne lage selv, så det er ikke noe nytt msn har funnet på de siste par årene altså.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:34.