|
|||||||
| Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
This is normal!
|
Sv: Å kringkaste lovbrudd via FacebookJeg har tenkt litt på dette med traktorkjøring. Jeg har vokst opp på gård og ble satt til å kjøre traktor i steinplukkingen før jeg var tung nok til å trykke ned clutch og brems (6-7 år?). Traktoren gikk i sneglefart og jeg ble satt til å styre. Lenge tenkte jeg at "sånn er det på en gård og det er vel ikke noe problem", men det er faktisk like lite smart som å la en 14-åring øvelseskjøre med bil.
|
|
|
|
#2 |
|
can-jur
|
Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook
Jeg har ikke tenkt til å argumentere imot det du sier, men ikke link det oppimot ulykker, for det er altså ikke her ulykkene skjer i landbruket.
|
|
|
|
#3 |
|
This is normal!
|
Men det kan jo være fordi de fleste bønder holder ungene unna traktoren til de er gamle nok til å kjøre den. Jeg tror holdninger til dette har forandret seg mye 20-30 år, i hvert blant bønder jeg kjenner. Denne sier at:
Jeg synes det er ganske vesentlig at barn/ungdom som vokser opp på gård skal beskyttes på samme måte som andre barn. Skal de delta i arbeidet på gården er det Arbeidsmiljøloven som gjelder også her:
At en 8-åring kjører minigraver er ganske langt unna dette altså.
|
|
|
|
#4 |
|
can-jur
|
Erfaringsmessig er barnba rundt om MYE med å kjører traktor, men man er blitt langt mer bevisst på ting som å holde vinduene igjen, at man ikke sitter i trakturskuffa eller står bakpå hengeren
|
|
|
|
#5 |
|
This is normal!
|
Sv: Å kringkaste lovbrudd via FacebookJeg har tatt utganspunkt i disse sitatene.
Jeg kjenner ikke reglene for å kjøre minilaster, men hvis han har lov til det, kan det vel ikke være noe problem å skryte av det på FB (bortsett fra at det i min verden er ganske uinteressant). Da mister det også relevansen i denne diskusjonen.
Så du mener altså at en 8-9-åring gjerne kan kjøre traktor? Da bryter du i så fall arbeidsmiljøloven, men det synes du altså ikke er så nøye.
Å ja, akkurat som det er tryggere for et lite barn å sitte på fanget til en voksen inne i bilen heller enn å ligge på taket?
Så du vet ikke om han har lov til å kjøre minilasteren?
|
|
|
|
#6 |
|
tankefull
|
Sv: Å kringkaste lovbrudd via FacebookEmbs: Det ER faktisk sikrere for ungene å være med inni traktoren når man driver småarbeid på gården, enn å være utenfor traktoren. Når min mann har ungene med seg ute på gården vår, føler jeg meg alltid tryggere når jeg ser ungene inni traktoren, enn når de leker på tunet. Det er så lett for at de i et uforvarende øyeblikk kommer i veien for traktoren, selv om føreren er aldri så forsiktig og oppmerksom. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
This is normal!
|
En del traktorer er det vel fullt lovlig å ha med barn i. Andre er det det ikke. Er det ikke eget sete i traktoren til passasjeren, er det ikke trygt å ha med barn, og da skal de ikke være der. Da skal alternativet være sikkert, slik at barnet ikke blir overkjørt av traktoren.
|
|
|
|
#8 |
|
can-jur
|
Hei, skal svare litt mer punkt for punkt senere, men først og fremst, les hva jeg skrev om at nyere traktorer har ekstra sete, noen er til og med registrert for 2 passasjerer OG fører. Så akkurat den spydige komentaren om å sitte i fanget kan du spare deg.
|
|
|
|
#9 |
|
This is normal!
|
Jeg vet hvor mye mange bønder, Arbeidstilsynet og andre jobber med HMS i landbruket og sikring i forhold til barn som bor på gård, og din "vi velger å bryte loven fordi vi mener det er lurt" irriterer meg. Hvis du er enig i Bondelagets holdning og mener den er riktig, hvorfor velger du bevisst å gjøre det motsatte?
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|