Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-10, 13:57   #36
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 319
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det går sikkert an. Og jeg har ikke så mange "holdninger" til avholdsfolk, i grunnen - folk gjør nå som de vil, og jeg har fint få meninger om drikkevaner eller andre preferanser hos folk jeg ikke kjenner. Blant folk jeg kjenner, finnes det faktisk omtrent ikke avholdsfolk, så jeg trenger på en måte ikke å innstille forventningene mine ut fra det. Alle vennene mine er folk som jeg tidvis drikker øl eller vin sammen med. Det betyr ikke at jeg har bestemt meg for at det ikke går an å omgås avholdsfolk, det har bare mer eller mindre tilfeldigvis blitt sånn.

Men kan det hende at det finnes folk i din omgangskrets som har et problematisk forhold til alkohol? Som f.eks. har vansker med å slutte å drikke tidlig nok på kvelden til at de kan kjøre bil til barnehagen neste morgen, eller har barn som opplever det som problematisk at mor/far er "sjarmerende brisen", eller som synes det er vanskelig å si nei takk til å drikke øl eller vin fordi det forventes av dem? Det finnes mange skjulte alkoholproblemer i samfunnet. Det et alkohol er en så "naturlig" del av det sosiale limet slik det beskrives i flere innlegg her gjør det faktisk vanskelige både å oppdage og å gjøre noe med disse problemene, og det at avholdsfolk møtes med den type fordommer som beskrives her gjør det også vanskeligere å bedrive med "punktavhold" i situasjoner hvor det kan oppleves som ønskelig å ikke drikke alkohol.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
alkohol, avholdsfolk, klassiker

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.