Sv: Leger vil forby omskjæring av gutter
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg synes ikke man kan sette likhetstegn mellom omskjæring på gutter og jenter.
I en diskusjon om et lovforbud tror jeg faktisk det kan være fruktbart å sette liketstegn mellom disse, og det er ikke fordi omskjæring av jenter vanligvis gir mye verre resultater og derfor gjør det letter å få støtte for et forbud, men fordi det gir et bedre utgangspunkt for å diskutere dette på rasjonelt grunnlag.
Jeg mener vi må skille på ritualer og overtro på den ene siden og medisisnske argumenter på den andre. Jeg mener vi skal se bort fra rituelle argumenter i debatten, så jeg avviser det altså som komplett irrelevant når Islamsk Råd prøver å gjøre dette til en debatt om religionsfrihet.
Vi skal ikke legge religion til grunn for helsepolitikken i Norge. Vi bør etterstrebe å basere den på vitenskapelige kriterier innenfor de økonomiske rammene vi har. Omskjæring av både gutter og jenter i vesten oppsto som følge av en total feiloppfatning av menneskelig seksualitet, psykologi og årsaker til sykdom og lidelser. Omskjæring av jenter begrenset seg heldigvis til England i en kort periode rundt 1860, det ble raskt slutt på det, da skadeomfanget åpenbart var stort. Ved omskjæring av gutter er skadeomfanget typisk mye mindre, så det fortsatte man med, men fortsatt på et medisinsk grunnlag som er det rene vås. Det er gjort mange forsøk på etterrasjonalisering, og det dukker fortsatt opp nye påstander om at omskjæring av gutter har en positiv helseeffekt. Ingen av disse påstandene har vist seg å holde mål. Det er virkelig på høy tid å forby dette.
Ben "Don't give an inch; keep it" Murphy
|