Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn
En slik ordning kunne vært nyttig for meg, fordi lillegutt ikke har språk til å få forklart seg ordentlig hvis han kommer bort fra meg, og fordi han ikke nødvendigvis forstår at det å gå seg bort er en Dum Ting. Men da finnes det andre produkter på markedet som er ... hva skal man kalle det - mindre invaderende.
Det finnes f.eks en dings som man putter i barnets lomme, også en dings i sin egen lomme eller i huset eller hvor som helst barnet skal holde seg i nærheten av, også piper det i dingsen i egen lomme hvis barnet går utenfor en forhåndsdefinert radius. Et tenkt bruksområde for dette er f.eks autister eller andre barn som ikke helt skjønner sitt eget beste i skolegården - f.eks hvis det gis frihet under ansvar, men man allikevel vil vite om barnet stikker avgårde.
Det går an å få tak i tilsvarende med en gps-dings også, da kan man definere hvilket område barnet skal være innenfor definert ved gater f.eks, og går det utenfor det området så piper det i en alarm el. Og da kan barnet også trackes med den dingsen. Men da _er_ det jo helt bestemt en "tracking device" og ingen telefon liksom. Jeg liker litt tanken med å separere det ene fra det andre...
|