|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: La den rette komme innDen svenske filmen er nydlig, om man kan si slikt om en bloddryppende vampyrfilm. Jeg kan ikke se behovet for en remake av filmen. Den kan umulig bli bedre enn orginalen. Jeg har ikke lest boka ennå, og gleder meg til å komme i gang med den. Jeg grublet lenge over filmslutten, der Oskar sitter på toget med Eli i kassen. Var det en lykkelig slutt, Oskars fantasi, eller en tragisk slutt der Eli vil utnytte Oskar for å kunne holde seg i live videre? Svarer boka på dette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: La den rette komme inn
Min tolkning av slutten er den litt tragiske varianten der Oskar ble den nye til å ta vare på henne, slik faren gjorde helt til han døde - Oskar ble hennes nye menneske og "livsgrunnlag". Det er slik jeg har tenkt på det.
![]() |
#23 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: La den rette komme innJeg og mannen tolket det som Absalone. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
flisespikker
|
Jeg har ikke lest boken, men jeg tenkte forsåvidt begge deler. Og dette var noe av det jeg syntes som var spennende med filmen/historien - at det Oskar drømmer om, og det som berger ham fra dem som plager ham, det er faktisk et vennskap/forhold til et monster som må drepe for å leve. Keith Phipps skrev det så fint i anmeldelsen av filmen på The A. V. Club:
![]() |
#25 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Ja det kan du si. Jeg har rett og slett aldri hørt om verken boka eller filmen utenfor dette forumet tidligere og jeg har hatt så mange bøker på vent at jeg har utsatt og utsatt det. Nå leser jeg True Blood-bøkene så det er en stund til jeg får lest denne. Jeg venter med filmen til jeg har lest boka, liker best det.
![]() |
#27 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: La den rette komme innHva handler den om?
![]() |
#28 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: La den rette komme inn"Lilla stjärna" heter den. Nå har jeg bare fått lest 100 sider i kveld, men den virker inspirert av disse barna som har vokst opp i en kjeller. I tillegg drar han inn eksepsjonelle ferdigheter innenfor musikk. Dette skal visstnok være hans varmeste bok hittil, i tillegg skal han visstnok "holde seg innenfor virkelighetens rammer" i denne, og ikke dra inn overnaturlige ting. Jeg leser sa-a-a-akte for å ikke bli ferdig med den for fort. Likevel må jeg bare lese litt mer, og litt mer og litt mer. Jeg ser noen sammenligner forfatteren med Stephen King. Jeg har ikke lest noe King så det vet jeg ikke. Jeg synes han innimellom minner meg om Roald Dahl på sitt beste og mest makabre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: La den rette komme innDette handler de andre romanene hans om;
Menneskehavn;
(De finnes på norsk, men etter å ha begynt på den nyeste på svensk tror jeg jammen at jeg må anbefale det. Det er noe annet med originalspråket, selv om jeg som regel foretrekker å lese på norsk) |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: La den rette komme innJeg har prøvd å lese på svensk før, men takler det ikke, så her blir det norsk (engelsk går også fint). Men takk for info! Jeg må definitivt lese den første, men den nederste der hørtes altfor tragisk og trist ut. Jeg har ei datter på 6 år selv og takler veldig dårlig sånne ting som det.
![]() |
#32 |
www.bomulls.no
|
Jeg har ikke satt meg inn i de andre bøkene, men nå kjente jeg et utrolig sug altså - jeg må lese begge disse, selv om jeg også kjenner jeg får litt hetta av ting som omhandler barn og tragiske omstendigheter.
![]() |
#34 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: La den rette komme innJeg synes definitivt den høres veldig spennende ut og jeg ble også veldig nysgjerrig på den.
![]() |
#35 |
Nymotens gammeldags
Problemet mitt er at jeg ikke er "normal" på dette området, jeg kan gnure på sånt i ukesvis og blir skikkelig deppa og må i perioder unngå alt av media for å ikke bli sinnsyk når jeg kommer over sånne barnegreier. Bare av å tenke på denne boka nå kjenner jeg at jeg får anfall. Så mulig jeg bør holde meg unna? Slutter den bra eller tragisk? Sånt MÅ jeg vite før jeg leser bøker eller ser filmer som omhandler barnetragedier, ellers går det ikke.
![]() |
#37 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: La den rette komme innMen da kan jeg ikke lese den, enkelt og greit. Du kan altså ikke avsløre den selv om jeg spør deg? Jeg lover at det ødelegger mer for meg å ikke vite dette enn å få vite det før jeg leser boka. Hvis ikke må jeg bare droppe det. Jeg har jo forklart hvorfor og håper på litt forståelse for min situasjon.
![]() |
#38 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: La den rette komme innHar nå rast gjennom boken på to dager. Aldri lest om vampyrer før og ble utrolig fascinert. Og jeg hadde så vondt av Oskars verden... Har bestil resten av bøkene på biblioteket.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|