Sv: Margarin
Jeg har fått veiledning på 4M-klinikken, og der er de positive til mettet fett. Ikke på noen fantatisk måte. De sier rett ut at forskningen er splittet, og har vært ydmyke overfor det, men sier samtidig at de har valgt å gå i denne retningen fordi sånn og slik. Veldig edruelig. Arrester meg hvis jeg tar feil, men det jeg mener at legen sa, var at de dyra vi spiser er magrere nå enn før, så vi får i oss veldig lite mettet fett fra dyr, og at det derfor ikke gjorde noe om vi fikk i oss en del gjennom melkeprodukter.
To av de ansatte på 4M-klinikken har dessuten skrevet boken: Lev bedre med type 2-diabetes eller bli kvitt den, og det er også en veldig nyttig bok. Jeg er allergisk mot halleluja-stemning, så selv om jeg liker 4M-filosofien, så var jeg skeptisk til boken. Men den er veldig reflektert, synes jeg, og der står det også en del om fett.
Men ellers så er jeg enig i at inndelingen i "sunt" og "farlig" er latterlig. Jeg orker ikke å spørre hver gang jeg får servert mat om den er laget på smør eller margarin. Jeg tviler sterkt på at jeg tar min død av en margarindose nå og da. Det viktigste for meg er at jeg har tatt et valg om hva slags matvarer jeg velger å ha hjemme og spise til hverdags.