Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-10, 13:50   #641
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Kader Abdolah - "Huset ved moskeen"

Jenna er ikke aktiv  
Gammel 14-06-10, 13:51   #642
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Veldig enig. Det er jo også delvis fordi han veksler mellom ulike synsvinkler - hvem som er helt og hvem som er skurk kommer jo i stor grad an på øynene som ser.

Og så har han eksepsjonelt (og tidvis sjokkerende) få motforestillinger mot å ta livet av hovedpersonene sine.

Nå tenkte jeg ikke jeg skulle røpe det da. Siden jeg husket at jeg hadde slike idylliske forestillinger mens jeg leste den første boka.

Ellers er det ikke slik at alle man tror er død, faktisk er død. Bok 4 bør leses.

baltie er ikke aktiv  
Gammel 14-06-10, 13:54   #643
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Nei, langt fra!

Forrige boka jeg leste var den 9. og så langt siste i Steven Eriksons "Malazan Books of the Fallen"-serie. Brutal og episk fantasy på en fullstendig megaloman skala. (Fyren har faktisk klart å levere nesten ei bok i året siden bind 1 kom i 1999, til forskjell fra enkelte andre forfattere som nettopp har blitt nevnt; tiende og siste bind forventes til vinteren en gang.)

Ah, her har jeg lest de to første. Skal begynne på Memories of Ice snart. Syntes den første boka var bedre enn nummer to, så jeg har ikke prioritert den tredje i lesekøen min... Får få tak i den snart. Det er jo en fordel med forfattere som klarer å gjennomføre slike episke fortellinger når de først har satt i gang. Terry Goodkind er også et eksempel på en som har klart å avslutte, selv om det tok evigheter.

baltie er ikke aktiv  
Gammel 14-06-10, 13:56   #644
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har et poeng, baltie - jeg la inn spoilertagger i både min og din post.

Gammel 14-06-10, 13:57   #645
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Lurt tenkt, Skilpadda. Bra med moderator-skillz.

baltie er ikke aktiv  
Gammel 14-06-10, 13:59   #646
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av baltie, her.

Jeg for min del venter i spenning på at Martin skal bli ferdig med de to siste bøkene i serien. Det jeg syntes er fascinerende med serien i kontrast til en del andre fantasy-serier, er at det er veldig lite sort/hvitt-fremstilling. Antagonistene i historien er faktisk ålreite på sin måte, og det er alltid en forklaring på hvorfor ting er som de er. "Heltene" kunne med en ørliten vridning av fremstillingen like gjerne vært skurkene. Ingen er virkelig gode og ingen er virkelig onde. Dog slår det meg at det kanskje kan se annerledes ut bare 400 sider inn i historien.

Denne ambivalensen kommer nå for en dag ganske tidlig, syns jeg. Iallfall for en relativt erfaren (fantasy-)leser. Jeg må innrømme at jeg er fryktelig spent på slutten av denne, nå virker det litt uklart.

Nå tenkte jeg ikke jeg skulle røpe det da. Siden jeg husket at jeg hadde slike idylliske forestillinger mens jeg leste den første boka.

Ellers er det ikke slik at alle man tror er død, faktisk er død. Bok 4 bør leses.

Mannen hadde allerede røpt dette med plutselig død for meg (muligens som hevn etter at jeg røpte at Sirius Black dør én Harry Potter-bok for tidlig ) før jeg begynte å lese, så jeg sitter på nåler hver gang det kommer noe som minner om farlig.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 14-06-10 kl 14:02. Årsak: Følger opp spoiler-tag i sitatet
Luftslottet er ikke aktiv  
Gammel 14-06-10, 14:07   #647
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Denne ambivalensen kommer nå for en dag ganske tidlig, syns jeg. Iallfall for en relativt erfaren (fantasy-)leser. Jeg må innrømme at jeg er fryktelig spent på slutten av denne, nå virker det litt uklart.

You ain't seen nothing yet... Selv Djenghis Khan-typen blir en likandes kar etterhvert.

Mannen hadde allerede røpt dette med plutselig død for meg (muligens som hevn etter at jeg røpte at Sirius Black dør én Harry Potter-bok for tidlig ) før jeg begynte å lese, så jeg sitter på nåler hver gang det kommer noe som minner om farlig.

Tror ikke du trenger å sitte på nåler. Dødsfallet i bok 1 mener jeg å huske man fikk et rimelig langt forvarsel på. I alle fall et par sider. Det er verre med enkelte scener i senere bøker.

baltie er ikke aktiv  
Gammel 14-06-10, 14:10   #648
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

You ain't seen nothing yet... Selv Djenghis Khan-typen blir en likandes kar etterhvert.

Tror ikke du trenger å sitte på nåler. Dødsfallet i bok 1 mener jeg å huske man fikk et rimelig langt forvarsel på. I alle fall et par sider. Det er verre med enkelte scener i senere bøker.

Takk!

Jeg syns forøvrig ikke han Djenghis-typen er verst, så langt. Cersei Lannister derimot.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv  
Gammel 14-06-10, 14:13   #649
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns forøvrig ikke han Djenghis-typen er verst, så langt. Cersei Lannister derimot.

Ja, Cersei er vel langt på vei den eneste personen jeg ikke greide å opparbeide noen som helst sympati med. (Men det kom etter hvert et kapittel fra hennes synsvinkel også, gjorde det ikke? Det er fryktelig lenge siden sist jeg leste disse bøkene.)

Gammel 14-06-10, 14:16   #650
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ah, her har jeg lest de to første. Skal begynne på Memories of Ice snart. Syntes den første boka var bedre enn nummer to, så jeg har ikke prioritert den tredje i lesekøen min... Får få tak i den snart.

Hm, det var en uvanlig oppfatning; de aller fleste synes å like Deadhouse Gates bedre enn Gardens of the Moon. Den er udiskutabelt mindre klønete skrevet, i hvert fall. Memories of Ice er kanskje min favoritt av hele serien....

Kan forøvrig opplyse om at dette er en serie som virkelig belønner omigjen-lesing av tidligere bind etter at man har kommet lenger uti. Pløyde gjennom hele greia tidligere i år; det ble tredje runde for bok 1-3 og andre for 4-8. Du og du, så mange ganger man tar seg i å tenke ting som "å faen, var det det dette betydde" og "jamen, det er jo han der som..."

Gammel 14-06-10, 14:22   #651
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Hm, det var en uvanlig oppfatning; de aller fleste synes å like Deadhouse Gates bedre enn Gardens of the Moon. Den er udiskutabelt mindre klønete skrevet, i hvert fall. Memories of Ice er kanskje min favoritt av hele serien....

Det kan godt tenkes du har rett ang Deadhouse Gates. Jeg var midt i Deadhouse Gates da jeg ble alvorlig syk i vinter og fikk ikke fortsatt på den før i februar/mars en gang. Burde kanskje lest hele fra perm til perm en gang til. Jeg syntes jo den tok seg veldig bra opp mot slutten.

Da skal jeg prioritere å få lest MoI!

baltie er ikke aktiv  
Gammel 14-06-10, 14:25   #652
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Ja, Cersei er vel langt på vei den eneste personen jeg ikke greide å opparbeide noen som helst sympati med. (Men det kom etter hvert et kapittel fra hennes synsvinkel også, gjorde det ikke? Det er fryktelig lenge siden sist jeg leste disse bøkene.)

Igjen, les bok nummer fire. Det er faktisk mulig å opparbeide en del sympati for henne selv om det ser vanskelig ut akkurat nå.

baltie er ikke aktiv  
Gammel 14-06-10, 14:40   #653
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det kan godt tenkes du har rett ang Deadhouse Gates. Jeg var midt i Deadhouse Gates da jeg ble alvorlig syk i vinter og fikk ikke fortsatt på den før i februar/mars en gang. Burde kanskje lest hele fra perm til perm en gang til. Jeg syntes jo den tok seg veldig bra opp mot slutten.

Som sagt, mindre klønete skrevet og med litt mer disiplin i utvalg av persongalleri og synsvinkler; lettere å finne noen å identifisere seg med. Og begge hoved-plott-trådene er rimelig opprivende greier ("Chain of Dogs"-historien er noe av det mer brutale man kommer borti... i hvert fall før man leser neste bok i serien).

Sitat:

Da skal jeg prioritere å få lest MoI!

Den er forøvrig mer som en direkte fortsettelse av Gardens of the Moon; foregår på samme kontinent og følger hovedparten av persongalleriet derfra i det de må takle det neste store problemet. Underveis lærer man en del mer om den underliggende kosmologien og historien; nok til å skjønne litt av hvor jævlig illevarslende bare tittelen på bok fire er (House of Chains).

Og hvor tøft er det ellers med en forfatter som klarer å ha med en hel hær (eller flere) av av vandøde neandertalere (mer eller mindre) som gjorde seg selv til vandøde for bedre å kunne utkjempe en genocidal krig og har holdt det gående på den måten i tre hundre tusen år? Uten at det bare blir teit?

Gammel 14-06-10, 14:41   #654
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har nettopp begynt på enern, og jeg er veldig fascinert. Jeg har lyst til å lese hele tiden, og det skjer ikke så ofte.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv  
Gammel 18-06-10, 11:14   #655
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Mons Kallentoft, Midtvinterblod.

Turte er ikke aktiv  
Gammel 18-06-10, 12:23   #656
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Like hennes forrige bok (etter å ha sett den anbefalt her inne) så nå leser jeg denne.

Jålebeinet er ikke aktiv  
Gammel 18-06-10, 12:31   #657
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bluen er ikke aktiv  
Gammel 18-06-10, 12:39   #658
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser Sherlock Holmes-noveller. Det er riktig spennende - Ku Klux Klan, Kongen av Skandinavia(!), mormonere og andre skumlinger!

Jeg har en liten pause i min kronologiske Sherlock Holmes-lesing. Mormonerne var noen skikkelige kjipinger!

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Like hennes forrige bok (etter å ha sett den anbefalt her inne) så nå leser jeg denne.

Hvordan er den? Jeg leste den forrige og inbiller meg at jeg ikke likte den, men egentlig er det bare fordi den gjorde meg så sint.

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 18-06-10, 14:19   #659
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Signerer.

Gammel 18-06-10, 15:45   #660
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Wally Lamb: The Hour I first believed. Jeg har akkurat avsluttet Min kamp 1, men trenger noe annet før jeg begynner på toeren.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:11.