Sv: Streikerett?
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Ok.
Jeg er litt lei av dette regnestykket etterhvert så jeg har lyst til å klore litt i det - er det ok?
Hvor mye er det å bo på gården verdsatt til? Og hvor mye av disse 580.000 mener regnskapsføreren deres at andre bruker på å bo? Hvor mye er energi som dere også har bakt inn i bedriften deres på gården?
Jeg har en familie på fire. Jeg vil si vi har ålreit standard. Men vi har faktisk ikke på langt nær 580.000 per år i forbruk. Ikke om jeg regner med energi, boliglån og renter, mat, klær og ferier heller.
Jeg er ingen regnskapsfører så jeg kan ikke svare deg i detalj altså
Det er en (god) grunn til at vi bruker en regnskapsfører. Men slik jeg har forstått så er dette et tall som er fult ut sammenlignbart der ting vi har fordeler av er regnet inn. Disse tallene er også godtkjente av budsjettnemda for landbruket (tror jeg) og er med som grunnlag for inntekts vurderingen i landbruket. Det er altså alt vi har brukt penger på som ikke går inn under drifta (mat, klær, ved til eget bruk, strøm til bolighus, internett, fordelen av egen melk, bil, utgifter til bolighus, ferie, hund, osv osv)