Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-10, 08:52   #10
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

De gruppene som ikke har den muligheten (som renholdere, og andre lavstatus og -utdanningsgrupper) bør beskyttes av lovverk.

Jeg vil jo si at renholdere har like store muligheter som meg og deg til å omskolere seg og få seg en annen jobb. Det blir litt pussig at du mener at alle andre skal ha mulighet til å flytte seg etter pengene, men ikke renholdere?

Jeg er ellers enig med Polyanna at strek innenfor det offentlige ikke er den mest hensiktsmessige løsningen. Streik er etter min mening et verktøy som ikke egner seg for alle yrkesgrupper. Hvis streik skal være hensiktsmessig må de streikende ha muligheten til å ramme veldig direkte.

Jeg vil tro at den eneste måten å øke lønnsnivået i offentlig sektor på er å innføre individuell lønn, gjerne en fast grunnlønn, men også muligheten til å legge på ekstrapenger ved hjelp av innsats. De fleste lærere jeg vet om er veldig uenig i dette av flere grunner. Og jeg selv (som kan forhandle lønn) vet at det ofte er slik at det er de som er glattest i kjeften som får opprykkene og ikke de flinkeste. Det er ikke nødvendigvis en korrelasjon mellom det å være dyktig i jobben sin og reklamere for den. Men at alle i det offentlige skal få et opprykk, vil rett og slett ikke fungere i praksis.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Damer som velger å tjene dårlig og bli behandlet dårlig blir jeg i grunnen mest forvirret av. Hvorfor??

De fleste velger vel yrke ut fra interesse og ikke lønn. Klart at penger er viktig, men hvor viktig ser man vel ikke før man sitter med lån til pipa - og på det tidspunktet er det tyngre å skifte kurs.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:40.