Sv: Når får barna mobiltelefon?
Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.
Jeg tolker det dithen at svært mange barn, kanskje de fleste(?) skolebarn har mobil. Jeg tror dessuten mange har den som leketøy.
Og hvorfor ikke? Jeg bruker i grunnen min egen mobiltelefon primært som leketøy. På samme måte som kameraet mitt er et leketøy, PC-en min er det (joda, jeg jobber på den også, men om jeg hadde hatt en jobb med PC, så ville jeg fremdeles hatt en egen til å "leke" på), Kindlen min kan godt karakteriseres som leketøy. (For ikke å snakke om de mer åpenbare tingene, som spillkonsollene våre og Rock Band-gitarene. ) Jeg ser ikke noe galt i å ha ting som leketøy.
Altså, som Glitter sier - det er klart man ikke trenger å kjøpe noe til barna sine som hverken barna eller en selv synes de har behov for eller lyst på. Det skulle da være ganske opplagt? Jeg synes på ingen måte det er noe dumt eller dårlig i å velge å ikke kjøpe mobiltelefon til barna sine. Eller fotoapparat, PC eller spillkonsoller, for den del. Jeg skjønner bare ikke helt den indignasjonen som så ofte slår ut når det er snakk om å kjøpe ting til barn som tidligere kanskje var forbeholdt voksne, seriøse anvendelser. En mobiltelefon koster ikke mer enn et par hundre kroner - mindre enn ganske mange jakker eller joggesko, for eksempel. Det er ikke (nødvendigvis) snakk om en luksusgjenstand lenger.
Og når det gjelder det Maryan sier, så er jeg enig i prinsippet om at man godt kan holde litt igjen på kjøpepresset når det gjelder dyre og unødvendige ting "alle" vil ha. Men, igjen - mobiltelefoner er hverken det dyreste eller mest unødvendige man kan bruke litt penger på. Klart ungene kan klare seg fint uten, det skulle jo bare mangle, men hvis de primært synes det er morsomt og man i tillegg kan ha litt sekundærnytte av det, så ser jeg ikke hva de voldsomme motforestillingene egentlig bunner i.