Sv: Dersom det var EU-valg nå
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Sorry men det blir for enkelt å skylde på EU det som skjer i flere europeiske land nå. Hvem var det som ga hjelpen som var nødvendig for å løfte disse landene økonomsik? Det var jo nettopp EU og jeg tenker nå særlig på siste 15 år og Spania, Irland, Portugal, Finland ... de fikk jo den hjelpen de trengte og at de i ettertid har styrt over stokk og stein kan ikke skyldes på EU.
Men igjen, vi må huske på at det ikke er mange år siden naboer regelrett slaktet hverandre ned midt i Europa. Og vi sier at EU som fredsprojekt ikke har noe betydning lenger?
Sorry Jessica, argumentene dine blir klassiske for meg, de handler kun om oss, og hva som er best for oss i Norge. Jeg synes ikke norsk distrikspolitikk er viktig i forhold til fred og stabilitet i Europa. Jeg synes f.eks å løfte Romania ut av fattigdom og få stabilisert landene på Balkan til Eu medlemskap er overordent mye viktere en norsk landbrukspolitikk. Så lurer jeg også på om folk er klar over hvor enorme mengder EU bruker på å beskytte sitt eget landbruk, det er ENORME summer og noe av det jeg misliker mest med EU (proctectionsism og særordninger).
Man kan hate byråkratiet i Brussel så mye man vil, det gjør jeg også men saken er at gjennom EØS så er vi EU light medlem. For meg handler det i bunn og grunn om at vi bør være medlem med rett til å si hva vi mener også. Bare da kan vi ha mer innflytelse.
Det som skjer i Hellas er ene og alene noe Hellas selv har pådratt seg. Jeg mener ikke at det er pga av EU, men det som skjer der kan få konsekvenser for myntenheten de har felles, EUROen. Det vil igjen få betydning for de landene som sliter etter finanskrisen. Nå vil EURO-samarbeidet og virkningen av det vise seg.
|