Sv: Høyre vil fjerne pappakvoten
Jeg vil gjerne beholde dagens ordning med en viss kvote som faren må ta og som ellers mistes. Noe av grunnen til dette er at jeg selv har en mann som ikke ville vært hjemme dersom han ikke "måtte", men som har hatt veldig stor glede av tiden hjemme likevel. I tillegg måtte han slåss med en gammeldags leder, som ville blitt meget furten om han hadde valgt en lengre permisjon enn den "vanlige". Jeg tror at begge foreldrene har godt av å være litt alene hjemme med sine barn og er gjerne med på litt "kjærlig tvang".
Når det gjelder fleksibilitet så ville jeg mye heller hatt den fleksibiliteten det ville vært å ha mulighet til barnehageplass til barn under et år slik at det er en reell mulighet med tidskonto, også for de som ikke har pensjonerte besteforeldre i nære omgivelser.
Ellers så bare fniser jeg småhånlig av de som har god inntekt (som man har om man tjener over 6G) og som ikke har såpass til økonomistyring at de klarer å planlegge et lite inntektstap når de har en planleggingshorisont på over et år.
|